Aftenposten Brand Studio: Fra venstre produktutvikler Marcus Tøstie, innholdssjef Lars Magne Sunnanå, kommersiell rådgiver Elin Ellingsen, produksjonsleder Henrik Arneberg, kommersiell leder Oddrun Cecilie Svegaarden og innholdsprodusent Nicoline Haugsvær. Kampanjeleder/frontsjef Andreas Askehagen Kroken var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Aftenposten

Aftenposten-journalister går til innholds=markedsføring

Norges største avis øker satsingen på innhold som kan lokke annonsørene, i samarbeid med andre mediehus i Schibsted.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ett år etter at Aftenposten og Bergens Tidende etablerte egne avdelinger for innholdsmarkedsføring, øker de Schibsted-eide regionavisene innsatsen overfor annonsørene. I juni hentet Aftenposten inn den tidligere journalisten Henrik Arneberg som produksjonsleder i Brand Studio. Han kom da fra stillingen som kommersiell innholdssjef i Nettavisen, men arbeidet inntil i fjor i Aftenposten-redaksjonen.

I tillegg begynner Aftenposten-journalist Nicoline Haugsvær som innholdsprodusent i Brand Studio 15. august. I sommer jobber hun i Osloby-redaksjonen i Aftenposten.

– Våre annonsører skal være trygge på at de får Aftenposten-kvalitet på innholdet de kjøper hos oss. Derfor er jeg veldig glad for at vi kunne rekruttere to så flinke folk med redaksjonell bakgrunn fra avisen vår, sier innholdssjef Lars Magne Sunnanå.

Han har selv 13 års erfaring fra Aftenposten som økonomijournalist, avdelingsleder og redaksjonssjef.

Se hva Journalistens har skrevet om innholdsmarkedsføring

Etisk bevissthet

– Hvordan opplever du at journalistene takler overgangen til innholdsmarkedsføring?

– Min opplevelse er at journalister som kommer til “vår side” blir enda mer etisk bevisst i sitt arbeid og i synet på hvordan PR-arbeid påvirker redaksjonene. Det er en erkjennelse at det er flere møter, avklaringsrunder og at kundene har siste ord i mange sammenhenger. Men samtidig får man mer tid til hver sak, mer forutsigbare dager og - ikke minst - pengene vi tjener går til en veldig god sak, nemlig uavhengige og frie redaksjoner, sier Sunnanå. 

Schibsteds aviser samarbeider tett også om innholdsmarkedsføring. I tillegg til Aftenpostens sju medarbeidere, har Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad dedikerte ansatte som jobber med innholdsmarkedsføring på fulltid. Polaris-eide Adresseavisen, som har et tett samarbeid Schibsteds regionaviser, har også opprettet en egen avdeling.

Ser lokale fordeler

– Å kunne tilby innholdsmarkedsføring til lokale annonsører, eller nasjonale annonsører som ønsker lokalt vinklede historier, er en betydelig fordel for oss, sier Sunnanå.

For å videreutvikle teknologi og design styrkes avdelingen i sommer også med kommersiell produktutvikler, Marcus Tøstie. Han har inntil nå arbeidet i Aftenposten Mobil, som er besluttet nedlagt.

Kommersiell leder Oddrun Cecilie Svegaarden slutter i Aftenposten Brand Studio i sommer for å begynne i ny jobb i SAS.

Powered by Labrador CMS