Man trenger ikke å løse opp konkurranseloven for å konkurrere mot internasjonale mediegiganter som Google, mener Konkurransedirektør Lars Sørgård. Foto: Paul Sigve Amundsen
Man trenger ikke å løse opp konkurranseloven for å konkurrere mot internasjonale mediegiganter som Google, mener Konkurransedirektør Lars Sørgård. Foto: Paul Sigve Amundsen

Konkurransetilsynet og forskere advarer mot mediesamarbeid

Sterk skepsis mot forslagene om å samle norske mediehus i allianse og etablere en felles publiseringsplattform. 

Publisert   Sist oppdatert

Mediesamarbeid kan komme på kant med loven, advarer direktør Lars Sørgård i Konkurransetilsynet.

Tidligere kjempet norske mediehus om reklameinntektene fra norske bedrifter. Men nå forsvinner en stadig større del av de rundt 20 milliarder kronene til globale mediegiganter som Google og Facebook. Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde foreslo derfor denne uka at oppskriften på hvordan norsk journalistikk skal overleve er å samle norske mediehus i en allianse mot globale konkurrenter.

På kant med loven?

– Når konkurrenter har planer om å samarbeide, kan det fort havne i konflikt med lovverket, sier Sørgard til Aftenposten.

Konkurransedirektøren minner om at strukturelle endringer i mediebransjen ikke er en grunn til å løse på konkurransereglene.

– Tvert imot, konkurranse kan bidra til raskere omstilling, sier han.

Schibsted-direktør Rolv Erik Ryssdals forslag om en felles publiseringsplattform for norske medier blir møtt med skepsis av medieforskere. Ryssdal kom med forslaget overfor Dagens Næringsliv torsdag. Han tok til orde for et norsk alternativ til Facebook, for å kjempe mot den globale nettgigantens artikkelløsning Instant Articles.

– En felles plattform for norske medier vil ikke kunne konkurrere med Facebook. Folk er på Facebook for å holde seg orientert om hva venner og bekjente holder på med. De er ikke der primært for å oppdatere seg på nyheter, sier medieforsker Anders Fagerjord til Klassekampen.

– Hvem skal bestemme hvilke saker som skal ha høyest prioritet? Det vil nok bli mye krangling mellom de ulike mediehusene om hvordan denne plattformen skal redigeres, legger han til.

– Vil kunne svekke mangfoldet

Medieforsker Jens Barland
Medieforsker Jens Barland

Medieforsker Jens Barland ved NTNU sier at det ikke er noen grunn til å avfeie Schibsteds initiativ til å utvikle nye digitale modeller, men han tror en felles norsk publiseringsplattform kan true mediemangfoldet.

– Dersom man lager en plattform med enhetlig redigering, vil man samtidig få en redaktørfunksjon. Det vil også kunne svekke mangfoldet. Men det kommer an på hva slags modell man velger, og slik jeg forstår Rolv Erik Ryssdal, er dette foreløpig bare på skisseplanet, sier han til Klassekampen.