VG ble nok en gang hedret for Odin-saken. Fra venstre Maria Mikkelsen (t.v.), Synnøve Åsebø, Tom Byermoen og Natalie Remøe Hansen, alle fra VG. Foto: Schibsted Media Group.

Ny heder til VG for Odin-saken

Årets vinnere av Schibsted Journalism Awards, sammen med Fædrelandsvennen og Svenska Dagbladet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalister og redaktører fra Schibsted Media Groups mediehus i Norge, Sverige og Spania var samlet i Oslo torsdag for å hedre egen journalistikk i tekst, foto, lyd eller levende bilder. I hver av de tre kategoriene “Best Storytelling”, “Best Innovative Entry” og “Best Scoop” ble vinnerne hedret med 200.000 kroner.

– 2014 må være et av de beste årene noensinne for fremragende journalistikk produsert av mediehusene våre. Jeg er meget imponert over alle de sterke historiene vi avdekker, historier som setter dagsorden og som gjør leserne bedre informert, sa konsernsjef Rolv Erik Ryssdal da han gratulerte vinenrne og de nominerte.

Best storytelling

VG vant prisen for “Best Storytelling” for “Historien om Odin”.

Juryen begrunnet prisen slik:

“VG fortalte historien om en ung gutt ved navn Odin og om hva som drev ham til å ta sitt eget liv. VGs behandling av denne meget personlige historien viser stor følsomhet, respekt og imponerende grundighet. Historien engasjerte enkeltlesere og samfunnet generelt, ga støtet til en offentlig debatt og fikk folk til å marsjere gjennom gatene for å få slutt på mobbing. Vinneren tilpasset historien til det nye medielandskapet og fortalte den på en måte som ikke bare beveget publikum, men også tente et håp.”

VG-medarbeiderne vant også Den store journalistprisen for 2014 og prisen for Årets digitale historie under Nordiske Mediedager i Bergen nyli, med Odin-saken.

Finalister var VG med “Dødsdykket” og 20 Minutos med “Muro de Berlin” (Berlinmuren).

Best innovative entry

Fædrelandsvennen gikk til topps i kategorien “Best Innovative Entry” for arbeidet med åpenhetsportalen “Sørlandsporten”. Om dette uttalte juryen:

“Lokale myndigheter gjorde det ikke enkelt å finne offentlig informasjon og la hindringer i veien både for den jevne borger og for Fædrelandsvennen. Avisen bestemte seg derfor for å gjengi opplysningene på en måte som ga leserne tilgang til mer enn én million søkbare dokumenter. Dette demokratiprosjektet er et bevis på hvor uadskillelige journalistikken og teknologien har blitt. Vinneren har utviklet en ny måte å styrke publikums muligheter på. Dette har endret balansen mellom offentlige tjenestemenn og borgerne ved å kombinere en enkel idé med avansert teknologi.”

Finalister: Aftonbladet med “Partilederdebatten” og Svenska Dagbladet med “SvD60sekunder”.

Best scoop

Svenska Dagbladet (SvD) vant prisen for “Best Scoop” for serien “Industrivärden”.

Juryens begrunnelse:

“Svenska Dagbladet og N360.se avslørte en rekke hendelser som virkelig rystet svensk næringsliv. Ved å eksponere dobbeltmoral ga avisen leserne innblikk i en verden som tidligere hadde vært lukket. Suksessen bak dette skupet kan måles etter den glitrende måten historien ble rullet ut på og virkningen dette hadde på de store svenske selskapene som sto i sentrum for skandalen. Gjennom målbevissthet, avanserte granskningsmetoder og pålitelige kilder kunne vinneren avsløre fakta som virkelig betydde noe, og som endret det svenske samfunnet for alltid.”

Finalister:

Bergens Tidende med “Monika-saken” og Bergens Tidende med “Shaimaa”.

Powered by Labrador CMS