Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, her foran Schibsteds hovedkvarter i Oslo, omorganiserer mediekonsernets virksomheter. Foto: Birgit Dannenberg
Schibsted omorganiserer - FINN inn i Schibsted Norge
Rydder opp i organisasjonen og deler virksomhetene inn i fire geografiske områder. Se hvem som sitter i den nye toppledelsen.
Schibsted Media Group presenterte tirsdag en ny organisasjon med ny geografisk inndeling og styrkede globale funksjoner. Målet er å levere enda bedre produkter til brukere og kunder, heter det i en pressemelding fra mediekonsernet. Endringene sette ut i livet med virkning fra nyttår.
SCHIBSTED MEDIA GROUP
• Internasjonalt mediekonsern med 6.800 ansatte i 30 land.
• Schibsted eier mange av de største mediehusene i Norge og Sverige og er engasjert i nyhetsmedier i blant annet Frankrike og Spania. Samarbeidet mellom regionsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen ble formalisert gjennom etableringen av Media Norge i 2009. I 2012 ble Schibsted Forlag og VG også lagt inn i selskapet, som skiftet navn til Schibsted Norge.
• Schibsted Classified Media er ledende på online rubrikk i Europa. Selskapet har virksomhet i mange etablerte markeder i Vest-Europa og i voksende markeder i Asia, Øst Europa og Latin Amerika.
Omorganiseringen innebærer at de suksessrike rubrikkselskapene FINN og Blocket går inn i henholdsvis Schibsted Norge og Schibsted Sverige. Det er bare et år siden FINN ble skilt ut fra Schibsted Norge, men nå får Schibsted Norge-sjef Didrik Munch ansvaret for rubrikktjenesten på nytt.
Endringer i ledelsen
Det er i hovedsak kjente navn i den nye toppledelsen (se fullstendig oversikt lenger ned i saken), som er på plass med øyeblikkelig virkning. Sondre Gravir, som tiltrådte som administrerende direktør for FINN ved starten av 2015, løftes opp som medlem av konsernledelsen med ansvar for de store og tunge rubrikkvirksomhetene til Schibsted i Frankrike, Spania, Italia og Østerrike. Gravir fratrer som FINN-sjef i august neste år.
Tina Stiegler blir også ny i konsernledelsen, med ansvar for “Folk og strategi”. Det vil si at hun får ansvaret for HR/personal-arbeid globalt og for konsernstrategi. Hun har tidligere vært ansatt i ledende stillinger i VG og Bergens Tidende, og har hatt hovedansvaret for omorganiseringsprosjektet i Schibsted-konsernet i år.
Den tredje nye inn i toppledelsen er Gianpaolo Santorsola, som har vært en av topplederne av Schibsted Classified Media med base i Barcelona. Han får ansvaret for Schibsted-virksomheter i Europa, Asia, Latin-Amerika og Nord-Afrika.
– Vi vil bygge videre på det som tradisjonelt har vært våre sterke sider ved å være tett på lokale markeder samtidig som vi utnytter vår globale kapasitet. Vi tror dette vil gjøre oss i stand til å levere produkter i verdensklasse til våre brukere og annonsører, og samtidig utnytte nye og spennende vekstmuligheter, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i pressemeldingen.
“Enkel og oversiktlig”
“Den nye organisasjonen vil være enkel og oversiktlig, med klart resultatansvar langs en geografisk dimensjon. Samtidig vil den nye organisasjonen ha Produkt og Teknologi som nye globale funksjoner på tvers av geografiene”, skriver Schibsted i pressemeldingen.
Konsernet understreker at strategien forblir uendret, nemlig å være en globalt ledende aktør innenfor online rubrikk, å utvikle digitale mediehus i verdensklasse og å bygge nye digitale tjenester innenfor vekstområdene.
Dette er den geografiske oppdelingen i Schibsteds nye organisasjonsmodell:
- Norge
- Sverige
- Europa, Established Sites (Frankrike, Spania, Italia og Østerrike)
- Emerging Markets (alle andre land)
Lederne av hvert geografiske område vil rapportere til konsernsjef Rolv Erik Ryssdal. Den nye organiseringen innebærer at Online rubrikk-virksomhetene i henholdsvis Norge og Sverige i framtiden vil bli ledet som del av sine respektive geografiske enheter.
Dette er sjefene
Medlemmene av Schibsteds nye konsernledergruppe med respektive ansvarsområder:
Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef
Didrik Munch, EVP Norway
Raoul Grünthal, EVP Sweden
Gianpaolo Santorsola, EVP Emerging Markets
Sondre Gravir, EVP Europe Established Sites
Trond Berger, EVP Chief Financial Officer
Tina Stiegler, EVP People and Strategy
Rian Liebenberg, EVP Chief Technology Officer
Terje Seljeseth, EVP Chief Product Officer. Skal lede Schibsteds nye produktdivisjon
Lena K Samuelsson, EVP Communications & CSR.
– Terje Seljeseth ledet etableringen av Finn.no og var med på å bygge opp Schibsted Classified Media-virksomheten fra bunnen av, til et selskap som nå har virksomheter i mer enn 30 land. I denne perioden arbeidet han med å lede utviklingen av Schibsteds produkter fra å være generalist-nettsteder til i stadig større grad også ta posisjoner som vertikaler. Samtidig har inntektsmodellene utviklet seg betydelig. Resultatene hans har gitt ham stor respekt, både innad i Schibsted og i bransjen som helhet, sier Ryssdal.
Frode Eilertsen og Christian Printzell Halvorsen fratrer konsernledelsen. Eilertsen går inn i en ny rolle i konsernet som leder for et nytt strategisk prosjekt for Schibsted, med mål om å etablere en «unicorn lab» som kan indentifisere, finansiere, bygge og rulle ut vekstvirksomheter med stort potensial.
Halvorsen fortsetter i sin stilling som SVP Marketplace Products, med base i Barcelona.