Konsernsjef Rolv Erik Ryssal sier seg fornøyd med den økonomiske driften i siste kvartal i 2015. Arkivfoto: Kathrine Geard

Schibsted varsler fortsatte kostnadskutt

Driftsresultatet for de norske mediehusene falt med hele 26 prosent i 2015. Nå satser konsernet sterkt på nye inntekter fra målrettede nettannonser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted Media Group la fredag morgen fram de økonomiske resultatene for fjerde kvartal 2015. Konsernet oppnådde driftsinntekter på 3,96 milliarder kroner i kvartalet, mot 3,87 milliarder i samme periode året før. Brutto driftsresultat (EBITDA) er beskjedent ned, fra 453 millioner kroner i fjerde kvartal 2014 til 442 millioner i 2015.

På helårsbasis økte Schibsted sine driftsinntekter fra 14,9 milliarder kroner i 2014 til 15,1 milliarder i fjor. Driftsresultatet falt beskjedent fra 2,0 til 1,9 milliarder kroner.

– Et godt kvartal

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal betegner fjerde kvartal 2015 som godt for Schibsted.

– Online rubrikk-virksomheten viste god vekst i inntekter og driftsresultat. Jeg er særlig fornøyd med utviklingen i våre franske og spanske virksomheter, sier Ryssdal i en pressemelding.

Utviklingen i mediehusene i Norge og Sverige er påvirket av store endringer i konsument- og annonsemarkedene. På tross av disse utfordringene fortsatte mediehusene å frambringe sterke journalistiske prestasjoner, heter det i Schibsteds kvartalsrapport.

– Marginene var stabile sammenliknet med fjerde kvartal 2014, men fortsatte kostnadskutt er nødvendig i tiden framover, sier Ryssdal.

Se opplagstallene her

Driftsresultatet for de norske mediehusene, som er samlet i Schibsted Norge, økte fra 90 millioner kroner i tredje kvartal til 121 millioner i fjerde. Samtlige av mediehusene drev med overskudd i de tre siste månedene i 2015, men Stavanger Aftenblad ligger farlig nær null med et beskjedent driftsresultat på 3 millioner kroner.

Schibsted Norges samlede driftsresultat på helårsbasis falt med hele 26 prosent i 2015, fra 537 millioner kroner i 2014 til 397 millioner i fjor. Omsetningen sank fra 6,2 til 5,7 milliarder kroner.

Abonnementsavisene i Norge hadde flat utvikling i opplagsinntektene i fjerde kvartal, hjulpet av vekst på nett. Inntektene fra papirannonser fortsatte å falle. Samtidig ble driftftskostnadene i Schibsted Norges mediehus redusert med 11 prosent i kvartalet.

SCHIBSTED-RESULTATET

Nøkkeltall fra Schibsteds resultatregnskap for fjerde kvartal 2015 (tall fra fjerde kvartal 2014 i parentes):

• Driftsinntekter: 3.947 millioner kroner (3.874 millioner kroner)

• Driftsresultat: -305 millioner kroner (-52 millioner kroner)

• Resultat før skatt: -285 millioner kroner (-108 millioner kroner)

Nøkkeltall fra Schibsteds resultatregnskap for hele 2015 (tall fra 2014 i parentes):

• Driftsinntekter: 15.117 millioner kroner (14.975 millioner kroner)

• Driftsresultat: 2.161 millioner kroner (510 millioner kroner)

• Resultat før skatt: 1.966 millioner kroner (382 millioner kroner) (©NTB)

Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad kunne begge notere seg for en beskjeden opplagsvekst på hverdager fra tredje til fjerde kvartal i fjor. BT økte fra 68.929 til 70.220, men ligger likevel 3.420 under nivået ved utgangen av 2014. Aftenbladet gikk ørlite opp fra 55.286 til 55.412 i løpet av siste kvartal i fjor, men mistet 3.132 i forhold til utgangen av 2014.

De øvrige Schibsted Norge-avisene falt i opplag i siste kvartal 2015. VG mistet hverdagsopplag gjennom hele året, fra 138.188 ved utgangen av 2014 til 112.716 ved siste årsskifte. Søndagsopplaget falt fra 136.167 til 101.317 gjennom 2015, og er dermed nær å krysse en magisk grense.

Aftenpostens opplag falt fra 221.658 i fjerde kvartal 2014 til 211.769 ved utgangen av 2015. Søndagsopplaget endte på 208.194.

Fædrelandsvennen hadde et opplag på 32.739 i fjerde kvartal 2015, mot 34.064 et år tidligere.

VG er fortsatt på trygg grunn økonomisk, selv om utviklingen er negativ over tid. På helårsbasis er driftsresultatet redusert fra 328 milloner i 2014 til 272 millioner i fjor. VG økte sitt driftsoverskudd fra 74 millioner kroner i tredje kvartal 2015 til 81 millioner i årets tre siste måneder.

Aftenpostens driftsresultat falt fra 173 millioner kroner i 2014 til 143 millioner i 2015.

Ny modell og nye produkter

Ryssdal viser til at Schibsted gradvis har økt sin innsats innen digital produktutvikling og teknologi gjennom 2015 og planlegger å gjøre enda mer i 2016. I fjerde kvartal 2015 kunngjorde konsernet en ny organisasjonsmodell for Schibsted.

– Gjennom å flytte ansvaret for digital produkt- og teknologiutvikling til globale enheter vil vi raskere og mer effektivt kunne levere gode produkter til kundene våre. Vi mener at dette vil øke vår konkurransekraft i betydelig grad fremover, sier Rolv Erik Ryssdal.

I Schibsteds nye organisasjonsmodell er teknologiområdet styrket. Rian Liebenberg, er EVP Chief Technology Officer. Schibsted har et ambisiøst veikart for introduksjon av nye produkter i 2016 og planlegger å lansere løsninger for målrettede annonser i sine viktigste markeder.

– Dette vil gjøre det mulig for oss å ta inntekter i det raskt voksende markedet for nettannonser. De globale plattformene vi utvikler for online rubrikk, mediehus og annonser bidrar til at Schibsted framover vil kunne tilby forbrukere og annonsører digital tjenester i toppklasse, sier Rian Liebenberg.

Dette skjedde i fjerde kvartal

Hovedpunkter i fjerde kvartal 2015:
 
• Inntektsvekst på bred front i online rubrikk. Frankrike og Spania økte begge med 20 prosent.   
• Avtale om kjøp av 80 prosent av Hemnet signert. Avtalen er betinget av klarering av svenske konkurransemyndigheter (KKV).
• Fortsatt sterk vekst i nøkkelindikatorer i de fleste virksomheter i investeringsfase.
• God fremgang i eiendomsmarkedet for Leboncoin. Mer enn 70 prosent av kundene i den tidligere samarbeidspakken i eiendomsmarkedet har signert en ny direkte kontrakt med Leboncoin ved utgangen av 2015.
• Investeringer i digital produktutvikling og teknologi danner en ny plattform for vekst.
• Blandet utvikling i mediehusene. Men stabil margin i fjerde kvartal grunnet kostnadsfokus.  Abonnementsavisene i Norge hadde flat utvikling i opplagsinntektene, hjulpet av vekst online. Papirannonser fortsetter å falle. Driftskostnadene i Schibsted Norges mediehus redusert med 11 prosent i fjerde kvartal.
• Konsernledelsen foreslår at det utbetales utbytte for 2015 på 1,75 krone per aksje.

Powered by Labrador CMS