Konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal. Foto: Birgit Dannenberg
Slår sammen Schibsted og Media Norge
Schibsted dropper børsnotering og vil fusjonere Media Norge inn i konsernet.
Schibsted Media Group har tatt initiativ til forhandlinger med Media Norge med sikte på å fusjonere Schibsted ASA og Media Norge ASA.
– Media Norge er kjernevirksomhet for Schibsted. Vi har stor tro på framtiden til både mediehusene og Finn.no, sier Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.
Verdiene i Media Norge anslås til 7,25 milliarder kroner, derav 1,7 milliarder i kontantbeholdning.
– Finansielt attraktivt
I en pressemelding tirsdag morgen begrunner Schibsted-ledelsen fusjonen slik:
* En slik transaksjon vil være finansielt attraktiv for partene.
* Den kombinerer ønsket om å ivareta minoritetsaksjonærene i Media Norge ASA med ambisjonen om å skape en framtidsrettet og robust selskapsstruktur i Schibsted.
I tillegg argumenterer Ryssdal med at en fusjon vil være en bedre løsning enn å gjennomføre den utsatte børsnoteringen av Media Norge
Styrker online rubrikk
– For Schibsted Media Group er det strategisk viktig å sikre effektive og framtidsrettede mediehus, samtidig som vi gjennom en fusjon med Media Norge styrker den andre strategiske pilaren i konsernet, online rubrikk, sier Ryssdal.
Schibsted eier i dag 84,2 prosent av Media Norge, etter en rekke kjøp av aksjeposter den siste tiden. Konsernet har nå også inngått avtale om kjøp av ytterligere 1,7 prosent av Media Norge-aksjene fra en gruppe aksjonærer på Sørlandet.
12 prosent av kjøpet blir gjort opp i form av aksjer i Schibsted til kurs 171,35 kroner, og 88 prosent i form av kontanter tilsvarende 72,50 kroner per aksje i Media Norge. Schibsted reduserer gjennom transaksjonen antall egne aksjer med 84.225, og har etter dette 3.982.837 egne aksjer.
Tilbud til småaksjonærene
Fusjonsforslaget innebærer at minoritetsaksjonærene i Media Norge får tilbud om aksjer i Schibsted og et kontantvederlag ved gjennomføring av fusjonen. Transaksjonen medfører en verdsettelse av egenkapitalen i Media Norge på 7,25 milliarder kroner.
Aksjonærer som kontrollerer 6,66 prosent av aksjene og 23,5 prosent av stemmene i Media Norge har gitt forhåndstilsagn til fusjon basert på en slik verdsettelse.
Verdiene i Media Norge-konsernet er knyttet til det nettbaserte rubrikkselskapet Finn.no, som eies 50,01 prosent, samt mediehusene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, som alle eies 100 prosent.
1,7 milliarder i kontanter
Schibsteds vurdering er at nær halvparten av verdiene i Media Norge er relatert til onlineaktiviteter. Inkludert i verdsettelsen på 7,25 milliarder er Media Norges kontantbeholdning, beregnet til 1,7 milliarder kroner ved utløpet av 2010 etter justering for minoritetsinteresser i Finn.no.
Schibsted foreslår en fusjon basert på et bytteforhold der aksjonærene i Media Norge mottar et kontantbeløp på 24,17 kroner samt 0,2821 aksjer i Schibsted for hver aksje i Media Norge. Dette bygger på en verdsettelse av hver aksje i Media Norge til 72,50 kroner per aksje og hver aksje i Schibsted til 171,35 kroner, samt et oppgjør med to tredjedeler aksjer og en tredjedel kontanter.
Bruker egne aksjer
Schibsted tar sikte på benytte sin beholdning på om lag fire millioner egne aksjer i fusjonsoppgjøret.
– Å slå sammen Schibsted ASA og Media Norge er fornuftig av flere årsaker. For det første skaper vi en struktur som gjør det lettere å samarbeide på tvers av virksomheter i konsernet. Dette vil styrke evnen til verdiskaping, samtidig som vi vil kunne frigjøre ressurser til å styrke kjerneaktiviteten i våre virksomheter. For det andre løser vi utfordringen knyttet til minoritetsinteressene i Media Norge. I dag sitter minoritetene i en fastlåst situasjon, og vi ser at en børsnotering av Media Norge vil kunne være lite effektivt i dagens situasjon. Fusjonsløsningen som vi foreslår er en bedre løsning som sikrer likebehandling for alle aksjonærer i Media Norge. Samtidig er verdsettelsen finansielt attraktiv for alle parter, sier Rolv Erik Ryssdal.
Ikke store endringer
Fusjonsløsningen vil ikke medføre større endringer i driften eller organiseringen av Media Norge, og ledergruppen vil fortsette som før. Intensjonen er å videreføre den modellen for selskapsstyring og publisistisk integritet som i dag er godt forankret i Media Norge, heter det i pressemeldingen.
Schibsted tar sikte på å starte fusjonsforhandlinger så snart som mulig. Det er ventet å gjennomføre nødvendige generalforsamlinger i løpet av første kvartal. Intensjonen er å gjennomføre fusjonen i andre kvartal.