Frank Gander (NRK), Hildegunn Amanda Soldal (Aller Media) og Ehsan Fadakar (Schibsted) møttes til debatt om Instant Articles. Her med debatt-moderator Mads. A. Andersen. Foto: Angelica Hagen
Frank Gander (NRK), Hildegunn Amanda Soldal (Aller Media) og Ehsan Fadakar (Schibsted) møttes til debatt om Instant Articles. Her med debatt-moderator Mads. A. Andersen. Foto: Angelica Hagen

Krangel om Instant Articles

BERGEN (Journalisten): Er det å samarbeide med Facebook å gå i seng med fienden? Aller Media og NRK mener det er dumt å ikke prøve. Schibsted er skeptisk.

Publisert Sist oppdatert

Fredag møtte direktør for strategiske partnerskap Hildegunn Amanda Soldal i Aller Media til debatt med nettsjef Frank Gander i NRK og Head of Social Strategy Ehsan Fadakar i Schibsted. Programleder for debatten var VGTVs Mads A. Andersen

“Instant Articles: I seng med fienden?” var navnet på debatten. Så er det det?

– Jeg legger meg bekymret og våkner bekymret – sammen med fienden. Størst verdi for NRK er de som bruker innholdet og vet at det er vår merkevare. Dillemmaet er om Facebook tar “creden” fra oss. Men vi kan ikke slutte å prøve nye ting fordi det finnes dillemmaer. Vi må se langt nok fram. Hvor tror vi verden går hen? Vil det på lang sikt bli problematisk eller klarer vi styre unna skjæret? Ting skjer fort, sier Gander.

Fadakar i Schibsted er kritisk til NRKs hyppige publisering på Facebook, og mener leserne kun ser innhold og at man ved bruk av Instant Articles risikerer å miste merkevaren sin. Han mener det er bedre å stå stille enn å gi gass. 

– Jeg er redd vi gir fra oss en relasjon til leseren ved å bruke Facebook som kanal, sier han.

Hardt ut mot NRK

De utviklet seg fort en heftig debatt mellom NRK og Schibsted angående at allmennkringkasteren bruker Facebook i så stor grad som de gjør. Og Fadakar drar fram spørsmålet om ikke NRK kunne brukt en kommersiell medieaktør til samme formål de bruker Facebook til. 

Gander var enig i at NRK kan bli proffere når det kommer til publisering i sosiale medier, men at man må ha i bakhodet at NRK har en stor produksjon, noe som gjenspeiler seg på Facebook. Han konkluderte også flere ganger i løpet av debatten hvor viktig det er å være der brukerne er, for så å vise dem veier tilbake til NRKs nettsider. 

På spørsmål fra Fadakar om NRK kunne brukt en kommersiell aktør på samme måte som de bruker Facebook, svarte Gander: 

– Hvis jeg får redaktøransvaret på hva som skal publiseres og avpubliserers samt brukerdata i revidert form og får bruke vår merkevare, så ja, da kan vi ta den diskusjonen. Men det betinger at vi tror vi treffer folk på den plattformen vi ikke treffer i dag.

Positivt 

Soldal i Aller Media sa det har vært veldig positivt å teste ut Instant Articles i Dagbladet. 

– Vi ville teste dette så tidlig som mulig. Vi ser ikke store utslag på endring av bruk eller tallene har ikke eksplodert eller sunket, men det kan være lovende på inntektsiden. Vi er nødt til å være der brukerne er. Facebook er en plass der vi kan få enda mer dekning og flere brukere. Vi må være der og lære, sier Soldal.

Det hun ser som en utfordring er at Facebook er umodne som samarbeidspartnere - og hun er klar på at ikke samme strategi funker for alle, men hun mener det er skummelt å bli sittende på gjerdet for lenge. 

– Det går jo uansett begge veier. Fungerer det ikke, kan vi jo bare ut av det. 

Finere med Instant? 

Debattleder Andersen siterte deler av programmet:

“Hvis du er på Facebook på mobilen og trykker på en instant article, popper den lynraskt opp og du kan begynne å lese med én gang. Designet er lekkert, videoene spiller av seg selv, leseopplevelsen er kort oppsummert fantastisk. Facebook har på rekordtid designet en nettavisløsning for mobil som er bedre enn alle andre nettaviser. Og nå tilbyr de den gratis til alle verdens mediehus.”

– Hvorfor klarer ikke norske mediehus å komme opp med like fine løsninger? spurte han. 

– Vi har vært flinke på lastetid her hjemme, og vi har ikke ignorert brukeropplevelsen, men vi har ikke vært gode nok. De tar det et steg lenger, og vi må gjøre det bedre, sier Soldal.

Fadakar på sin side mener det ikke har vært nødvendig for de nordiske mediehusene å lage bedre løsninger når internett er så raskt som det er.

Powered by Labrador CMS