De historiske lokalene i Apotekergata huset Schibsted i mange år. Arkivfoto Journalisten
De historiske lokalene i Apotekergata huset Schibsted i mange år. Arkivfoto Journalisten

Svakere fra Schibsteds medier

Driftsresultatet ned en firedel siden i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Mens Schibsted som konsern leverer rekordresultat, må mediedelen av konsernet må se at resultatet faller. Driftsresultatet til segmentet Publishing er ned 24 prosent fra 216 millioner i andre kvartal i fjor til 165 millioner kroner i samme kvartal i år. Det går fram av regnskapet for andre kvartal.

Resultatet kommer av en uendret omsetning på 2,08 milliarder kroner i kvartalet.

Med vekst-segmentet, som i Schibsted er en del av mediedivisjonen, fikk Media-divisjonen svekket resultatet fra 300 til 285 millioner kroner. Det er også Growth-satsinger som Lendo og Prisjakt som bidrar at inntektene øker i divisjonen.

– Vi øker våre digitale inntekter, men det er ikke nok til både å dekke tapte inntekter på print og investeringer knyttet til digital produkt- og teknologiutvikling innen publishing og distribusjon, sier divisjonsdirektør Raoul Grünthal i en melding.

– Slike investeringer er vi avhengige av for å ha en bærekraftig business, og slik vil det fortsette i mange år fremover. Det påvirker naturlig nok resultatet. Selv om printinntektene er nedadgående taper vi likevel mindre enn ventet.

I VG falt driftsresultatet fra 87 til 82 millioner kroner til tross for en inntektsvekst fra 439 til 459 millioner kroner. Økte kostnader får skylden for et lavere resultat.

Papirinntektene falt nemlig med 15 prosent mens de digitale inntektene økte med 1 prosent. De digitale inntektene står nå for 52,5 prosent i mediehuset.

Ifølge kvartalsrapporten skyldes den økte omsetningen mer trafikk og flere annonsekroner knyttet til fotball-VM. VG+ har nå 154.000 abonnenter.

De abonnementsbaserte avisene, som inkluderer Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, så driftsresultatet falle 27 prosent fra 83 til 61 millioner kroner i perioden. Inntektene er to prosent fra 902 til 886 millioner kroner. De digitale inntektene økte med 9 prosent i fjor, mens printinntektene falt 5 prosent. Sistnevnte står fortsatt for 74 prosent av alle inntektene.

Ifølge en pressemelding fra Schibsted Media økte antallet digitale abonnenter siden andre kvartal i fjor med 25 prosent til 648.000.

– Det er gledelig å se at omsetningen vokser raskere enn volumet. Vi får en stadig bedre forståelse av hva slags innhold brukerne engasjerer seg i, og vi opplever at betalingsvilligheten øker for innhold som er knyttet til de ulike avisenes kjerne - altså stoff som gjør hver enkelt merkevare unik, sier Grünthal.

I motsatt retning virker innføringen av personverndirektivet GDPR negativt.

– Vi har måttet redusere antall tredjepartsaktører vi kommer til å jobbe med fremover, fordi vi må samarbeide med aktører som viser at de tar forpliktelsene under GDPR på alvor. Dette påvirker inntektene negativt, iallfall på kort sikt.

Saken oppdateres.