Distribusjon tynger Aftenposten
Avisa har finlest eget regnskap.
Afteposten analyserer i dag sin egen økonomi med blikket festet på ikke-redaksjonelle kostnader. Konklusjonen er at Hilde Haugsgjerd må spare.
Fjorårets regnskap viser ifølge reportasjen at det gikk med 451 millioner til porto, frakt og transport av papiravisene. I tillegg kom 340 millioner til papir og trykking.
Summen av de to postene, 789 millioner kroner, representerer 46 prosent av utgiftene i 2011. Kostnadene til produksjon og distribusjon er nær uendret de siste årene. Siden det er kuttet i lønn og andre variabler, betyr det at utgiftene til å lage og spre avisa tar en økende del av budsjettet mens opplaget og annonsesalget faller.
Schibsted-avisenes annonseinntekter falt med 9 prosent i 2. kvartal i år, heter det. Det tilsvarer 90 millioner på årsbasis for Aftenposten.
Aftenposten tjente i fjor 244 millioner på driften, skriver Lars Magne Sunnanå og Sverre Stenseng (foreløpig ikke på nett).
I det to siders oppslaget refereres Aftenpostens administrerende direktør Sondre Gravir på at “selv et litt lavere tempo i fallet (i annonsesalg, red.adm.) vil på få år gjøre lønnsomme aviser til et tapssluk”.