Online styrkes, offline svekkes

Schibsteds nettrubrikktjeneste Finn.no redder resultatet i 1. kvartal. Avisene bidrar mindre.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I morges leverte Schibsted sitt beste resultat i et førstekvartal noensinne. Men det er Finn.no som i størst grad bidrar til resultatet.

Svakere på papir

Totalt økte Schibsted resultatet før skatt og avskrivninger (EBITDA) med 29 millioner kroner fra samme periode i fjor.

Mediehusene i Skandinavia (her er ikke Finn.no med) bidrar samlet med 12 millioner kroner mindre enn samme periode i fjor. Økte løssalgspriser bidrar til å dempe tilbakegangen. Totalt leverte avishusene et resultat på 248 millioner kroner i første kvartal.

Media Norge-avisene øker sitt resultat med 46 millioner kroner til 150 millioner kroner. Løssalgsinntektene holder seg stabilt rundt 340 millioner kroner. Annonseinntektene øker med over 8 prosent til 602 millioner kroner.

Dårligere enn ventet

VG og svenske Aftonbladet går det ikke like bra med. VG bidrar med 30 millioner kroner mindre til resultatet enn samme periode i fjor. Nettsatsingen i selskapet bidra i første kvartal med under 10 millioner kroner.

Aftonbladet svekkes kraftig med nesten halvert bidrag til resultatet. I fjor leverte den svenske avisen et resultat på 63 millioner kroner mot «bare» 35 millioner kroner i første kvartal i år.

Medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities sier at de trykte avisene gjør det dårligere enn forventet.

– Avisene overrasket negativt. Først og fremst leverer Aftonbladet et dårligere resultat enn ventet, sier Schultz.

Nettrubrikk redder Schibsted

Det er nettrubrikktjenestene som sikrer Schibsteds resultatvekst. Finn.no og Schibsted Classified Media bidrar med 59 millioner kroner mer til resultatet enn samme periode i fjor. At Finn.no står for nesten tre fjerdedeler av dette bidraget sier noe om hvor viktig den norske rubrikktjenesten er for Schibsted.

– Online gjør det vesentlig bedre enn ventet, sier Schultz, som presenterer at Schibsted samlet leverer stort sett som ventet.

 

Powered by Labrador CMS