Seere foretrekker norske tv-kanaler

Over halvannen million nordmenn har i dag tilgang til én eller flere utenlandske tv-kanaler, men vi foretrekker de norske, skriver Aftenposten.

Aldri før har så mange nordmenn hatt så mange utenlandske kanaler på menyen. Likevel viser tall fra Norsk Gallup at vi er trofaste mot NRK og de andre norske tv-kanalene. De utenlandske kanalene ser vi svært lite på.

Mest populær er musikkanalen MTV, men selv har knapt synlig på statistikken. For mens NRK i dag har 37,6 prosent av det norske tv-markedet, har MTV beskjedne 0,8 prosent. Heller ikke tilsynelatende populære kanaler som CNN eller National Geographic kan skryte på seg særlig seeroppslutning blant nordmenn.

Tall fra Norsk Gallup viser også at oppslutningen om de utenlandske kanalene har holdt seg svært stabil de siste ti årene. I perioden 1992-1999 brukte vi mellom ti og elleve minutter hver dag på utenlandske kanaler.

- Det er slående hvor fokuserte vi nordmenn er på norskproduserte programmer. De siste årene har vi fått stadig flere kanaler og et høyere tilbud. Likevel foretrekker vi de store norske kanalene, sier Knut-Arne Futsæter i Norsk Gallup til Aftenposten.

Tallene viser også at mange av oss er innom mange utenlandske kanaler i løpet av en kveld, men aldri over lengre tidsrom.