Nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord i NRK. Foto: Glenn Slydal Johansen
Nær 100.000 seere satt og så på NRK1s valgsending klokken 3 i natt
1,5 millioner seere var innom NRK1s valgnattsending i løpet av knapt 6 timer.
Onsdag morgen våknet mange til en overraskelse da amerikanerne hadde valgt Donald Trump som sin neste president. Men det var også mange som fulgte sendingene på fjernsynsskjermen gjennom natten.
Hele 1,5 millioner TV-seere var innom valgsendingen på NRK1 fra klokken 21.30 og fram til klokken 03.00, melder NRK. I gjennomsnitt 300.000 seere fulgte hele sendingen minutt-for-minutt.
Tre ganger så mange som i 2008
– Det er lagt ned store ressurser og en vanvittig innsats fra veldig mange for å dekke det som en hel verden har fulgt i spenning. Dette USA-valget har for lengst blitt kalt historisk. Tallene både på tv og nett tyder på at publikum har satt pris på den jobben vi har gjort, sier nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord i meldingen.
Rett før klokken 03.00 var det nesten 100.000 som satt oppe og så på NRK1s sending. Det er ifølge allmennkringkasteren nesten tre ganger så mange som på samme klokkeslett da Barack Obama bla valgets vinner i 2008.
Ifølge NRK har det i morgentimene onsdag har det vært en eksplosiv vekst i bruk av NRKs forsider på nett og mobil, med nesten 200.000 unike brukere i timen på mobil. Besøkstallene for Urix sine nettsider er samtidig blant de aller høyeste noen sinne.
– Som vi alltid har sett, er NRK førstevalget for publikum når store og viktige ting skjer i verden, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen i meldingen.
TV-målingene måler kun seing fram til klokken 3. Hvor mange som fulgte sendingene fram til Trump plukket flere delstater og ble utropt til president får vi først vite om ett døgn.
Brukte 1 million på valgsending
NRK har brukt 1 millioner kroner på sendingen selve valgdagen, mens TV 2 har brukt rundt halvparten, 500.000 kroner.
TV 2 meldte tidligere onsdag at 866.000 seere var innom TV 2 Nyhetskanalen i løpet av tirsdagen og frem til klokken 3 natt til onsdag.