Seher.no vokser med slanking, sex og sorg. Utgavesjef Arve Vassbotten (t.v.), journalist Bjørn Ekker, videoreporter Anders Myhren, redaktør David Stenerud og journalist Sølve Hindhamar. Foto: Per Ervland.
Seher.no vokser med slanking, sex og sorg. Utgavesjef Arve Vassbotten (t.v.), journalist Bjørn Ekker, videoreporter Anders Myhren, redaktør David Stenerud og journalist Sølve Hindhamar. Foto: Per Ervland.

Seher.no med rekordtrafikk

Trekker lesere med slanking, sex og sorg – helst på norsk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Seher.no hadde rekordtrafikk forrige uke, med et snitt på 136.000 unike brukere om dagen. Dette gjør Seher.no til Norges for tiden største kjendisnettsted, foran konkurrentene Kjendis.no og Side2.

På TNS Gallups toppliste ligger nettstedet på 14. plass, rett bak Klikk.no.

Norsk stoff

Redaktør David Stenerud sier at de nok drar nytte av Se og Hørs sterke merkenavn, men at økningen i lesere skyldes andre faktorer.

– Vi ser en klar parallell mellom mer eksklusivt norsk stoff og økt trafikk.

Selv om Hollywood-stoff fortsatt er godt lest, er det de norske sakene som ifølge Stenerud skaper «snakkiser». Leserne er spesielt interesserte i å lese om deltakerne i høstens og vårens TV-satsinger.

– Det er mye interesse for deltakere i dokusåper og realityserier, alt fra Mesternes mester til Paradise Hotel.

Tre s-er

Stenerud forteller at de forholder seg til «de tre s-er»:

– Slanking, sex og sorg. Dette er tema som folk alltid er interesserte i å lese om.

Han har ikke sett Se og Hør-filmen ennå, men har planer om å gjøre det. Det kritiske blikket på sladderpressen lar han seg ikke merke med.

– Det er som å jobbe med alt annet. Metodikken er den samme, men kildene er annerledes.

Stenerud mener den største forskjellen mellom å jobbe med kjendisjournalistikk og annen journalistikk er spennet i villigheten kildene viser i møtet med media.

– De er alle mye i media, og noen er veldig karismatiske og imøtekommende. Andre er det mer utfordrende å komme i kontakt med.

Attraktive lesere

Seher.no har fra første dag hatt en overvekt av kvinnelige besøkende, som utgjør 70 prosent av leserne. De fleste er mellom 20 og 40 år. Stenerud sier det ikke er noen ulempe.

– Kvinner er meget attraktive i annonsemarkedet.

Blant de nye leserne har det kommet til flere menn, og flere utenfor den dominerende aldersgruppen.

– Det kom som en overraskelse at vi skulle få så mange nye mannlige lesere.

Stenerud sier at Seher.no ikke har noen definert målgruppe.

– Vi skriver kjendisnyheter for alle.

Powered by Labrador CMS