Fra venstre: Per Ivar Nikolaisen (Shifter), Aslaug Ingeborgrud Syvertsen (Shifter), Sarah Sørheim (Schibsted) og Lucas Weldeghebriel (Shifter).
Foto: Shifter
Shifter kjøpes opp av Schibsted
– En god idé av Schibsted, og en god idé av oss å la seg kjøpe, sier daglig leder i Shifter.
Schibsted kjøper seg opp til en eierpost på 51 prosent i Shifter Media AS, med en
opsjon på å kjøpe resten av selskapet.
Det melder konsernet i en pressemelding fredag.
– Shifter er et meget attraktivt selskap som vi har fulgt lenge. Vi er svært imponert over
hvordan de har bygget seg opp som en sentral nyhetsavis for alle som er en del av startup og gründerscenen i Norge. Vi ser et stort potensial for Shifter, og er veldig glade for at de har
valgt oss som partnere i neste fase av selskapets utvikling, sier Sarah Sørheim, produkteier i
Schibsted News Media, i meldingen.
Nettavisa Shifter ble startet av Lucas H. Weldeghebriel og Per-Ivar Nikolaisen i 2016, og fokuserer på gründerbedrifter og næringsliv. Weldeghebriel fortsetter som daglig leder også etter oppkjøpet.
– Jeg tenker at dette er en god idé av Schibsted, og en god idé av oss å la seg kjøpe. Sammen tror jeg vi kan få til mye mer enn hver for oss, sier han til Journalisten.
Redaksjonen skal bestå slik den er nå, i tillegg til at den første Shifter-journalisten skal ansettes i Bergen.
– Schibsted er et konsern jeg kjenner veldig godt, men på den andre siden er det
en stund siden jeg jobbet der. Det er et helt annet selskap i dag enn da jeg sluttet, sier Weldeghebriel, som tidligere har jobbet i både VG og Aftenposten.