Denne reklamen fikk du se om du klikket på en video på NRKs nettsider denne uken.
NRK viste gamblingreklame
Utelukker ikke at også alkoholreklame kan bli vist når videoer fra eksterne nettsteder integreres.
På tirsdag publiserte NRKs vitenskapssider en artikkel under overskriften «Her er den mystiske steinformasjonen,» som ligger på havbunnen utenfor Stockholm. Øverst i saken har NRK integrert en video fra den svenske avisa Expressen.
EM-reklame
Men før leserne fikk avspilt videoen, måtte de gjennom en 10 sekunders lang reklamefilm for det britiske gamblingsselskapet Ladbrokes. Som riktignok tydeligvis var myntet på et svensk publikum ettersom folkene i reklamen snakker om fotballresultatet mellom EM-kampen mellom Sverige og England, som ble spilt tidligere i uka.
NRK publiserte artikkelen klokka 8.36 tirsdag. Da Journalisten klikket seg inn tirsdag og onsdag var reklamen for Ladbrokes synlig. Etter at Journalisten bad NRK om en kommentar har de valgt å erstatte videoen med et bilde.
– Avansert lenking
Nettsjef Sindre Østgård i NRK bekrefter at årsaken til reklamen var at videoen var hentet fra Expressen.
– Dette ser vi på som en avansert lenking, som gjør godt innhold lettere tilgjengelig for brukeren, men spilles teknisk og juridisk ikke av fra NRKs systemer. I Expressens produksjonssystem ligger det akkurat nå en reklame fra Ladbrokes, men det er uklart om den lå der da vi publiserte. Videoen vises ikke på NRKs nettsider, med mindre brukeren starter videofilen fra Expressen, skriver Østgård i en e-post.
Nettsjefen skriver videre at NRK har fjernet hele videoen etter en helhetsvurdering av «denne litt spesielle saken».
– Dersom vi selv blir oppmerksomme, eller blir gjort oppmerksomme på reklame som kan være problematisk i embeddede klipp, gjør vi en ekstra vurdering.
Utelukker ikke alkoholreklame
– Dersom dette er vanlig praksis for integrerte videoer fra utenlandske medier kan man i ekstreme tilfeller tenke seg alkoholreklamer i forkant av slike videosnutter. Er en slik praksis forenlig med NRKs samfunnsoppdrag?
– Ja, man kan hypotetisk tenke seg slike situasjoner. Vårt primære mål er selvsagt å forsøke å innhente, kvalitetssikre, redigere og publisere innhold på egen lest, men i enkelte tilfeller er dette krevende. Dersom vi mener det redaksjonelle innholdet er så vesentlig, spektakulært eller oppsiktsvekkende – og har høy allmennverdi, vil vi fortsatt embedde på lik linje som vi lenker til utenlandske nettsteder og kilder som teoretisk har både alkohol-, tobakk- og pengespillreklame, skriver Østgård.
I strid med loven
Seniorrådgiver Linda Felde i Lotteritilsynet sier det er forbudt å markedsføre utenlandske spillselskaper i Norge. Tilsynet vil vurdere den aktuelle reklamen på nrk.no.
– Å vise reklame for utelandske spillselskaper vil være i strid med lotterilovens paragraf 11 og den tilsvarende bestemmelsen i pengespill-loven, sier Felde.
Hun sier det er vanlig at Lotteritilsynet tar kontakt med det aktuelle mediet dersom de opplever overtramp. Dersom mediet ikke retter seg etter tilsynets kontakt, har de ris bak speilet.
– Finnes det enkelttilfeller som sprer reklame på uregulært vis kan vi forfølge det med forvaltingsreaksjoner som det ikke ligger straff i. Men vi kan fatte vedtak og gi pålegg om stans. Følges ikke vedtaket kan vi gi tvangsmulkter, sier seniorrådgiveren.
Annen holdning i Sverige
Også i Sverige er det ifølge Felde forbudt for mediene å vise reklame for utenlandske spillselskaper, men der er det vanskeligere for det svenske tilsynet å få fjernet slik reklame.
– Mediene i Sverige har en annen holdning til ulovlig markedsføring. Sverige har et tilsvarende tilsyn som sender brev med pålegg om stans ved overtramp. Disse gis ofte oppsettende virkning i påvente av at saken kommer opp for en forvaltingsdomstol. Det kan ta lang tid.
Forventer lydighet
Kulturdepartementet, hvor statsråden er NRKs generalforsamling, forventer at lisenskringkasteren følger norsk lovgivning.
– Vi forutsetter at NRK følger det gjeldende regelverket på dette området. For øvrig viser vi til Lotteritilsynet som håndhever forbudet mot reklame på pengespillområdet, sier statssekretær Mina Gerhardsen.