Heidi Molstad Andresen. Foto: Birgit Dannenberg

YouTube vil satse på gravejournalistikk

Et svar til nedbemanningen i de tradisjonelle mediehusene, mener Skup-leder.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Google-eide YouTube skal ifølge australske ABC være på nippet til å sette i gang en egen kanal som skal satse på undersøkende journalistikk. Nettselskapet skal være i dialog med Centre for Investigative Reporting (CIR) om mulighetene for samarbeid.

Møter nedbemanningene

CIR, som holder til ved Berkeley i California, har knyttet til seg 35 journalister som igjen produserer 35 undersøkende reportasjer i året. Disse selges til blant andre The Washington Post og Newshour på amerikanske PBS.

Som følge av stadige nedbemanninger i amerikanske redaksjoner, får CIR flere og flere oppdrag fra disse. CIR-sjef Robert Rosenthal sier at senteret er overveldet over pågangen, og at med interessen for deres innhold er det ikke lenger behov for støtte fra tradisjonelle medier. Han tror et samarbeid med YouTube kan bli en realitet i fremtiden.

En ny plattform

Skup-leder Heidi Molstad Andresen sier til Journalisten at det planlagte samarbeidet er et eksempel på hvilke muligheter som ligger i teknologien.

– Men dette prosjektet er først og fremst er en ny plattform for undersøkende journalistikk. YouTube skal tilrettelegge publiseringen av CIRs arbeid, ikke betale for igangsetting av prosjektene, slik jeg har forstått det.

Skup-lederen viser til at CIR var de første til å jobbe nonprofit med undersøkende journalistikk. Denne type organisering mener hun er den mest oppsiktsvekkende trenden innen journalistikk. Molstad Andresen mener det også er motsvaret til de stadig mindre budsjettene i mediehusene.

– Pro Publicas ferske Pulitzer er et godt eksempel på nettopp dette.  At kvalitetssikret, nonprofit journalistikk også publiseres på YouTube er selvsagt flott, jo flere kanaler, jo bedre. Det viktigste er imidlertid at undersøkende journalistikk lages og prioriteres, også i de tradisjonelle mediehusene. Og det er vel fortsatt det, og ikke mangel på publiseringsplattformer, som er den største utfordringen for journalistikken i dag.

Forsøkt før

At YouTube viser interesse for journalistikk, er ikke noe nytt, forteller hun. For et par år siden fikk de Sony og Intel til å sponse Project Report
som de lanserte i samarbeid med The Pulitzer Center. Målet med tjenesten var å stimulere til økt borgerjournalistikk.

– Etter det jeg har hørt ga den første runden blandede resultater med svært ujevn journalistisk kvalitet. Men det er ingen tvil om at nye ny teknologi, nye kanaler og borgerjournalistikk til sammen vil ha svært stor påvirkning på det journalistiske landskapet i årene framover. Det vil stille enda større krav til oss som profesjonelle yrkesutøvere.

Powered by Labrador CMS