Mediefolk:

Fridtjof Borø Nygaard blir ansvarlig redaktør og daglig leder for tre aviser. Foto: Schibsted Media

Fridtjof Borø Nygaard skal lede Schibsteds lokalaviser på Sørlandet

Sveinung W. Jensen slutter med umiddelbar virkning.

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Avisene Lindesnes, Lister og Søgne og Songdalen Budstikke får én felles redaktør og daglig leder i Fridtjof Borø Nygaard, melder Schibsted Media i en pressemelding.

Nygaard har lang fartstid i Schibsted. Han jobbet blant annet som journalist i VG i en årrekke, før han vendte snuten mot hjemlige trakter i sør. Han har hatt rollen som redaktør for Lindesnes de siste fem årene, i tillegg til at han fra april i år også tatt på seg redaktøransvaret for Søgne og Songdalen Budstikke.

Samtidig som Nygaard går inn i den nye rollen, har daglig leder og ansvarlig redaktør i Lister, Sveinung W. Jensen, bestemt seg for å forlate avisen med umiddelbar virkning. Jensen har vært ansvarlig redaktør og daglig leder for avisen siden oktober 2009.

– Jeg er oppriktig stolt over alt vi har fått til. Det finnes vel knapt en avis i Norge som har gjort så mange endringer som Lister de seneste årene. At vi tidligere i år ble kåret til Norges beste lokalavis og de to siste året har vært opplagsvinneren på Sørlandet, viser at vi har gjort mye riktig. Det blir vemodig å forlate en så drivende dyktig og herlig stab. Men et stadig mer anstrengt forhold til avisens styreleder og dyp uenighet om den strategiske veien videre, gjør det umulig for meg å fortsette. Jeg vil imidlertid ønske avisen masse lykke til videre, sier Jensen ifølge pressemeldingen.

Gode resultater

Direktør for Schibsteds lokalaviser i Norge, Sturle Rasmussen, er glad for å få Nygaard inn i rollen som ansvarlig redaktør og daglig leder.

– Fridtjof er en redaksjonelt sterk, brukerorientert og tydelig leder. Han står for en redaksjonell strategi som setter det digitale i førersetet, sier Rasmussen. Strategien Nygaard har stått i spissen for i Lindesnes er i tråd med Schibsted Medias mål om å ha en bærekraftig digital forretningsmodell på plass innen få år.

I sin nye rolle er Nygaard opptatt av å bevare hver enkelt merkevare, samtidig som han ser muligheter til å jobbe smartere sammen. Å få være med på en slik omorganisering mens ting fortsatt går bra, ser han på som ren luksus.

– Ofte skjer omorganiseringer først når ting går dårlig. Slik er ikke situasjonen for oss. Vi har et kjempebra lag som allerede gjør det godt, men framover skal vi gjøre det enda bedre! Våre tre redaksjoner skal fortsette å vise seg fra sin beste side, og regionens 78 000 innbyggere har allerede vist at de vil ha oss digitalt. Å utnytte ressursene våre mer på tvers vil styrke merkevarene våre, sier Nygaard.

Powered by Labrador CMS