Administrerende direktør Roger Hansen i Aller. Foto: Aller

Løper litt mer

Kutt har løftet Aller Media bort fra rød bunnlinje.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter å ha tilbakelagt 2009 kunne Aller Media konstatere at gode inntekter fra landets største ukeblad ikke var nok til å gå i pluss. Selskapet, som blant annet eier Allers, Se og Hør, KK, Vi over 60 og Topp, gikk ut av kriseåret med et underskudd etter skatt på 43 millioner kroner.

Mediekonsernet har underveis gjennomført kostnadsjusteringer og nedbemanninger som ga effekt gjennom 2010, og løftet resultat etter skatt til et overskudd på 31 millioner kroner.

Færre

Majoriteten av forbedringene kommer gjennom reduksjoner på kostnadssiden, for driftsinntektene er opp med rundt én prosent, eller 12 millioner kroner, fra 2009 til 1,167 milliarder kroner i 2010. Det påvirker de ansattes hverdag.

– Vi merker det. For det er langt færre folk som må gjøre den samme jobben nå. Sånn sett er det et hardere arbeidspress på huset, samtidig som at vi har mistet mange gode kolleger som tok sluttpakker. På den måten har det siste året vært tøft, men jeg føler likevel at det er stor optimisme på huset; blader har snudd trenden og de store lokomotivene som Se og Hør, KK og Allers har startet året bra, sier klubbleder Tore Østvold.

Klubblederen sier at det forventes at den gode trenden også fortsetter gjennom 2011, og at han ikke ser noen grunn til at det skal endres. Selv om det journalistene i Aller løper litt kjappere enn før, mener Østvold at det ser ut til å gå ganske så greit.

Applaus

Østvold sier at han har opplevd at samarbeidet med ledelsen har vært positivt gjennom fjoråret. Ifølge klubblederen har ledelsen vært åpne, ærlige og oppriktige i sine tilbakemeldinger. Og så fikk de ansatte en ekstra julegave i fjor.

– Vi fikk en bonus på 10.000 kroner ved juletider som følge av den gode arbeidsinnsatsen som var lagt ned, og den ble tatt i mot med applaus.

Tilsvarende

Administrerende direktør Roger Hansen sier at de regner med at kostnadsnivået i selskapet vil ligge på samme nivå som fjoråret, med unntak av naturlige glidninger som øke lønnskostnader.

– Utfordringen ligger i hvordan opplaget vil utvikle seg gjennom 2011. Så langt ser annonsesalget bra ut og vi har innbooket mer enn vi hadde på samme tidspunkt i fjor. Abonnementssalget vårt viser fremgang, samtidig som at enkelte av titlene våre har hatt en god start på året. Vi satser på et tilsvarende resultat i år som det vi hadde i fjor.

Nett

Sjef for Aller i Danmark, Pål Thore Krosby, skrudde tidligere denne uken ned de digitale ambisjonene i den danske delen. Krosby ønsker ikke å kaste det danske selskapet ut i nye investeringer. I Norge er situasjonen ifølge Roger Hansen en annen.

Hansen forteller at av landene Aller er til stede i, er Norge stedet man har gjort de største digitale investeringene gjennom de siste åtte årene.

– Og vi har skaffet oss en god plattform. Være seg gjennom Aller Internett eller vår andel i SOL. Summen er at vi har en god posisjon, og nå må vi kapitalisere der. Og dukker det opp noen investeringsobjekter, vil vi vurdere dem.

Powered by Labrador CMS