Ansvarlig redaktør Stephan Granhaug blir ikke lenger ansvarlig for egenprodusert innhold. Foto: Aller.

SOL kutter i ansatte og nyhets=produksjon

Ni stillinger er i fare.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Høsten 2014 startet den gamle nettportalen SOL opp med å produsere eget innhold. Nå trykker ledelsen i digitalselskapet eid av Aller Media inn bremsene og avvikler denne satsingen.

Det betyr ingen egenproduserte redaksjonelle artikler eller egenprodusert innholdsmarkedsføring, forklarer direktør Anette Nordskog.

– Vi driver en aggregator og skal ikke produsere eget innhold. Vi har forsøkt oss med dette for å få opp den sosiale delingen, og har fått vekst på mobil og på henvist trafikk fra sosiale medier, men ikke så mye som vi håpet. Vi har heller ikke klart å skape lønnsomhet på denne trafikken, forklarer hun.

LES OGSÅ: Hva er det med SOL?

De ansatte ble orientert i dag om grepene som tas. I alt er det ni ansatte involvert i arbeidet med egenproduksjon, seks er fast ansatte og tre er inne på prosjektstilling. Nå blir det drøftelsessamtaler, forklarer Nordskog.

– Jeg har foreløpig ikke lyst til å kommentere hva slags tiltak vi eventuelt vil benytte oss.

Det er ingen tariffavtale i SOL, men de følger arbeidsmiljølovens bestemmelser.

– Når vi gjør det på denne måten og legger ned, er det fordi vi har en negativ økonomi i prosjektet, forklarer hun. I 2014 leverte SOL et driftsoverskudd på like under 3,6 millioner kroner (Oppdatering: Dette skyldes første avvikende regnskapsår, opplyser Nordskog i ettertid). Nesten halvparten av året før.

Hvor mange som må gå som følge av endringene er uvisst. Nordskog forteller at det vil komme fram i drøftelselssamtalene. Det er ikke slik at SOL skal slutte med distribusjon. Så det handler om behovene resten av produksjonen sitter igjen med.

Powered by Labrador CMS