Redaktør Syversen har ambisjoner for SOL som en tjeneste som gir oversikt i nyhetsbildet. Med sine brukere ønsker hun de skal kunne bidra til løfte kvalitetsjournalistikken i norske medier. Foto: Martin Huseby Jensen

Hva er det med Sol?

Nesten tjue år etter lanseringen som startside, kjemper mediene fortsatt om plass på SOLs forside. Nå tar ny redaktør grep og det blir stadig mindre fjas.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Joda, det blir underholdningssaker også på SOL i tiden fremover, men det kan være at nylig tiltrådt redaktør Lill K. Syversen setter foten ned hvis det blir for mye Justin Bieber. Da han gjestet landet sist, ble det overload.

– Det blir ikke så mye Bieber som før, og ikke så mye om ham som andre publiserer. Dekningen da han var i landet sist var en parodi. Det kan hende det fungerer, men slik jeg ser det var det tre artikler å skrive om Justin Bieber, han kom, han besøkte og han dro.

Syversen er klar i sin tale. Hun har begynte på SOL-desken for åtte og et halvt år siden og har siden gått gradene. I løpet av den tiden har nettstedet gjort flere større og mindre endringer. Hver eneste gang har brukerne svart med å falle fra, men veien tilbake har likevel ikke vært særlig lang.

Den gamle trafikkmaskinen

Det er noe spesielt med SOL. Selv i dag er store og små nettsteder opptatt av å få artiklene på nettstedet. Opptil flere eposter kan de finne på å sende til desken i håp om at den skal få plass på forsiden. For selv om Facebook og Twitter er blitt stadig viktigere til å bringe nye besøkende inn til artiklene, er SOL fortsatt en betydelig bidragsyter. Omtrent på nivå med det den var for ti år siden. 

Den gang hadde merkevaren SOL eksistert i ni år og var en portal. Med lenker til nyttige steder, men så var det på tide å oppdra nettbrukerne. Nettstedet kunne ikke lenger hjelpe brukerne med å finne veien til nettbanken. Bort med tjenester som hører hjemme i en portal - inn med innholdet. Først kunne det ikke være sportssaker på nettstedet. Det endret seg ganske kjapt. Og lenge bar innholdet preg av underholdning og klikkjag. Men noe har skjedd siden den gang. Derfor møter vi Syversen i Aller-bygget langt der ute på landet på Hasle. En liten evighet på t-banen i Oslo.

Når denne artikkelen publiseres er det gått flere uker siden intervjuet med Syversen fant sted. 

I SOL er det 42 ansatte. 16 av dem sitter i redaksjonen. Omtrent like mange arbeider med utvikling. Syversen slår kort fast at skal man lykkes digitalt må man ha like mange utviklere som journalister.

Altså, ikke en it-avdeling det sendes bestillinger til, men som inkluderes i det redaksjonelle arbeidet. Det er nok flere der ute som hever et øyebryn eller to, for mesteparten av innholdet som presenteres på SOLs forside kommer fra andre mediehus. Men det hindrer ikke Syversen i å ha ambisjoner på journalistikkens vegne.

– Vi kan spille en ganske stor rolle for å fremme kvalitetsjournalistikken. Vi kan gi den kraft og oppmerksomhet. Det lages mye god journalistikk der ute. Det er viktig at den dyptgående og grundige journalistikken får full uttelling. Det kan vi gi. Det er for mye som ikke kommer godt nok fram i en mediehverdag som blir stadig mer fragmentert, med mer innhold og flere aktører. 

For mye vås

Syversen er trenger ingen femtiøring for å snakke engasjert om journalistikken. For mye kunne redaksjonene spart seg for, mener hun. Saker som opplagt er laget bare for å tiltrekke seg klikk. Disse ønsker hun færre av på SOLs forside. Og helst i andre medier også. 

Det produseres for ofte ukritisk journalistikk ut av tull

Og da er vi tilbake til det nevnte eksempelet om Bieber (som når denne artikkelen skrives igjen er på norske forsider fordi han visstnok kommer tilbake til Norge. Grøss, journ.anm).

Kanskje er det ikke snakk om noen revolusjon, men en kraftig innstramming. Syversen sier strengt over bordet at for mye ukritisk journalistikk videreformidles. Ting hun ser helst at mediene slutter å sende dem. Hva slags saker, spør vi. “Drakk sølvvann, ble kurert for kreft” får vi til svar. 

– Det produseres for ofte ukritisk journalistikk ut av tull. Det bisarre er at det går an å  lage denne saken om sølvvannet uten å ringe en lege… Vi skal være mer edrulige i vår fremtoning. SOL skal ha sterkere nyhetsfokus og vi skal ikke lure leserne, slår hun fast.  

Arigato aggregator

Som så vidt nevnt over skal ikke SOL være en tradisjonell portal, eller for den saks skyld startside. Det skal være et sted hvor brukerne skal få oversikt over det som skjer. Enten utvalget er redigert av desken, om brukerne selv har lagt inn hva som skal tilbys eller om et dataprogram tilpasser det hele basert på hva brukerne klikker på.

Syversen skryter av at de i selskapet har gjennomført mange analyser av brukermønster. Flere av dem er redaktøren slett ikke fremmed for å dele med andre. 

Det er altså aggregator SOL vil være. Nær sagt alt av redaksjonelt innhold som publiseres aggregeres inn til desken allerede. Og går gjennom filter før det publiseres på forsiden. Det er ingenting i veien for at søket rafineres og sendes ut til brukerne. Om de registrerer seg da. Men det kommer først senere, nå er det snakk om cookiebasert personalisering, ikke innlogging. 

Vi har overlevd skammelig lenge

– Jeg håper brukerne legger merke til endringer i tilbudet de får før jul. Men jeg kan ikke garantere noe. Det er avhengig av utvikling og testing. En ting er sikkert, vi er alle ganske gira. Da tar det som regel kortere tid. What’s in it for SOL? Lojale brukere. I en tid da mange har avskrevet nettstedet, ønsker de seg en større base med lojale brukere, samt å trekke til seg nye brukere over tid. 

På desktop ligger SOL på niendeplass på topplisten. Ellevte plass på mobil. De to er visstnok forskjellige verdener. Den siste er kvinnedominert. Den eldste plattformen har til gjengjeld jevnt med kvinner og menn, og de er mellom 40 og 50 år. På mobilen er de mye yngre og derfor er det lite dobbeltdekning. 

Det gir grunnlag for fremtiden, eller som Syversen selv sier:

– Vi har overlevd skammelig lenge, men vi har en god posisjon og vekstambisjoner.

I fjor hadde SOL et driftsoverskudd på 3,6 millioner kroner ut av en omsetning på 56,8 millioner. Året før var omsetningen på 65,6 og driftsoverskuddet på 7,3 millioner. De fire årene før det hadde SOL driftsunderskudd på i overkant av 36 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS