Skjermdump fra SOLs hjemmesider.
Skjermdump fra SOLs hjemmesider.

– Dette er ganske grovt

SOL tok en kvikk en.

Publisert   Sist oppdatert

Redaksjonen i nettportalen SOL testet ut påskegodt. Ikke så uvanlig, tenker du kanskje, men når testen sponses av Freias Kvikk Lunsj og den i tillegg vinner, kan man saktens begynne å lure.

Uhøytidelig

Under tittelen SOL kårer årets beste påskegodteri testet ti medarbeidere 13 slag godteri og kom fram til at Kvikk Lunsj er mest påske.

– De visste ikke hvem som ble sponsor etterpå, forteller ansvarlig redaktør Håkon Liland.

Liland forteller at han ser det kan skape skurring.

– Det var en uhøytidelig kåring så jeg ser ikke det som en voldsomt stor sak, sier han.

Formildende

Generalsekretær i Norsk Presseforbund Per Edgar Kokkvold er av en helt annen oppfatning.

– Dette er ganske grovt, det du viser meg her. Det beste som kan sies om dette, må være at ingen av dem har tilknytning til en presseorganisasjon. Jeg får håpe for SOLs del at redaktøren ikke er medlem av Norsk Redaktørforening eller at journalistene er medlem av NJ, sier Kokkvold.

Kokkvold sier det er formildende at journalistene ikke var klar over hvem som ble sponsor av siden da testen ble gjennomført og at dette faktisk bidrar til å opprettholde skillet mellom redaksjon og marked.

I strid

Han mener dette er i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 2.6 som forteller at man skal avvise alle forsøk på å bryte ned skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold.

– Her er det ikke noe skille. Det glir i ett.

– Det er dette skillet som på lang sikt kan komme til å redde journalistikken, slik at publikum som forholder seg til journalistikk vet at det er uten bindinger til kommersielle interesser.