Skjermdump: Redaktorforum.no

Vil samle redaktører

Redaktørforeningen får konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter knappe tre måneders drift har Norsk Redaktørforum sikret seg flere nye medlemmer blant mindre publikasjoner.

Generalsekretær Nils Øy i Norsk Redaktørforening ser på forumet som en konkurrent i medlemsmarkedet, men mener at Redaktørforeningen nok er viktigere å være medlem i.

Aksjer

Norsk Redaktørforum er et aksjeselskap og vil ikke være en forening som driver lobbyvirksomhet. Og administrerende direktør Søren R. Hetland ser ikke på forumet som en konkurrent til NR.

I en presentasjonsvideo på forumets nettsider sier Hetland at det skal utfylle foreningen. Han forteller videre at gründerne av selskapet har mottatt flere henvendelser om å få forumet på plass, og at det har vært redaktører med i planleggingen.

Se hele video her.

Planen er at forumet også skal ha fire halvdags fagmøter gjennom året. Innholdet i disse, forklarer Hetland i videoen, er det medlemmene selv som vil være med å bestemme.

– Nettopp for det er jo de som vet hva de trenger av input og derfor er det ikke vi som skal bestemme det, men de selv gjennom en referansegruppe.

Pressekort

Forumet har også planer om å lage et pressekort til sine medlemmer. Hetland omtaler dette som et ordinært pressekort i videoen, men det vil uansett ikke kunne være pressekortet majoriteten av norske redaktører har. For å få det må forumet tilknyttes Norsk Presseforbund.

– Dette er et kort som du kan bruke når du skal identifisere deg som redaktør i ulike sammenhenger, sier Hetland i videoen.

Nils Øy forklarer at hvem som helst kan utstede pressekort, men viser samtidig til at Norsk Presseforbund i mange år har forsøkt å fortelle offentligheten at deres pressekort er det man skal forholde seg til.

Administrerende direktør Even Trygve Hansen i Fagpressen karakteriserer et pressekort av denne type som et Mikke Mus-kort.

Viktig

Både Hansen og Øy mener det er plass for flere organisasjoner som jobber for å styrke ytringsfriheten. Men Hansen er likevel skeptisk.

– Det er bare én stor norsk redaktørforening som har en seriøs plass i norsk presse, sier han.

Heller ikke Øy synes å være nevneverdig berørt av det nye selskapet. Han mener at et aksjeselskap ikke kan sammenlignes med en forening med medlemsstyre, hvor det blir gitt hjelp med etikk og juss, og hvor foreningen arbeider med lobbyvirksomhet inn mot myndighetene.

– Det er nok viktigere for redaksjonelle ledere å være medlem av Norsk Redaktørforening.

Supplement

Selv ser ikke Hetland på forumet som en konkurrent til Redaktørforeningen. Han forklarer i videoen at det først og fremst er snakk om et forum hvor man kan møtes og bygge nettverk.

– Det er noen store redaksjonelle bastioner i Norge som Aftenposten og Bergens Tidende, de har god opplæring og kjører kurs. Men det er en rekke redaktører i mindre publisistiske blader og aviser som ønsker og etterlyser et kontaktnett, og det er det vi skal gi dem.

Hetland har tidligere arbeidet som salgssjef i Aftenposten. Han har også vært administrerende direktør i Norsk Avisdrift som i sin tid ga ut Osloposten. Hetland driver i dag konsulentselskap.

Det har ikke lyktes Journalisten å komme i kontakt med Hetland.

Powered by Labrador CMS