Fevennen i støtet
Digital offensiv utforsker betalingsvilje. Stor interesse på åpningsdagen, men noen problemer.
Fædrelandsvennen lanserte i morges sin nye plattform for samspill mellom papirutgave, nettbrett, mobilavis og nettavis. Ambisjonen er å få økonomi i alle kanaler og bane vei for resten av Schibsted.
Sørlands-avisa hadde stor trafikk fra tidlig morgen og digitalredaktør Christian Stavik leste interesse knyttet til nyskapningen i de tallene.
Teknikksvikt
Betal én gang, les hvor du vil. Det er tanken bak omleggingen store deler av Medie-Norge har ventet spent på. Sørlandets sterkeste avishus selger nå ett abonnement som gir tilgang til papiravisa, en komplett e-avis, en nettavis som også krever betaling av brukerne og en versjon for smarttelefoner (m.fvn.no).
I formiddag buttet det riktignok kraftig med å få alle tekniske løsninger til å samarbeide. Fevennen selger abonnement via Schibsteds felles løsning SPiD. Den fungerte, men koblingen til avisas abonnentbase sviktet på åpningsdagen.
Det førte igjen til at brettutgaven ikke kunne lastes ned av andre enn testbrukerne. Stavik hevder imidlertid hardnakket at iPad-versjonen er lekker:
– Den er ganske lik Adressas løsning, skarp og god oppløsning, sier han til Journalisten. En komplett utgave av papiravisa, med PDF-sider som grunnlag. Uten lenker, opplyser Stavik.
Digitalt først
Mobilutgaven er derimot browserbasert. Fædrelandsvennen har forkastet tanken om en appløsning på mobiltelefon. Den lukkede utgaven får alt redaksjonelt innhold fra avisa, mens annonsene blir tilpasset de enkelte kanalene.
Offensiven for å omgjøre Fevennens nettposisjon til en pengemaskin, innebærer også hele avishuset nå skal tenke digitalt først. Ett abonnement for alle plattformer gjør at leseren, ikke utgiver, bestemmer hvilken versjon hun åpner først. Fevennen har trent på dette en god stund, etter at selve kursvalget ble tatt for et års tid siden.
Abonnenter som ikke ønsker papirutgaven, kan velge den bort.
Lokale utgaver
Selve nettavisa er rustet ganske kraftig opp til lanseringen. Avishuset har etablert et par nye lokalkontor og nettavisa har tre frontsjefer i sving. De leverer lokale utgaver av nettavisa for Kristiansand, Lillesand, Mandal, Vennesla, Setesdal og Søgne.
Sammen med seksjonene kultur og sport, håper Fædrelandsvennen at de lokale utgavene vil gi nye annonseinntekter. Stavik sier starten er lovende.
Seilende innbruddstyver
Han bekrefter samtidig at det er en utfordring å formidle avisas mangfold av store og små nyhetssaker elegant i alle kanaler via riktig seksjon.
– Vi løser dette ved at avdelingene tar ansvar for å publisere alt stoff på alle plattformer. Det virker veldig, veldig godt.
Et eksempel på versjonering Journalisten selv snublet over, er beretningen om et hytteinnbrudd. Nederst på side 16 i e-avisa fortalt med 135 ord under tittelen Bandt tyv på hender og føtter. I nettavisa er fortellingen om tyvene som kom til åstedet i seilbåt(!) rundt fem ganger så lang.
E-avisa var tilgjengelig for alle mandag, men blir lukket når abonnementsystemet fungerer. Stavik håpet det vil skje i løpet av mandagen.