En gjennomsnittsnordmann så daglig to timer og 37 minutter på TV i fjor. Foto: Martin Huseby Jensen
En gjennomsnittsnordmann så daglig to timer og 37 minutter på TV i fjor. Foto: Martin Huseby Jensen

TV-seingen øker

Men snart er det flere som bruker internett enn TV daglig.

Fire av fem nordmenn bruker nå internett og TV daglig. Bare ett prosentpoeng skiller de to massemediene – i fjernsynets favør. Det viser tall fra Norsk Mediebarometer 2011 fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

TV-seing øker

Men i tidsbruk holder TV seg suverent størst. Vi så i fjor 12 minutter lenger på TV enn året før. Kari og Ola nordmann bruker nå 2 timer og 37 minutter på TV-mediet på en gjennomsnittsdag.

Tiden brukt på internett og radio ligger for begge medier på en time og 26 minutter daglig. Men statistikken kan lyve. SSB understreker i rapporten at en del mediebruk i praksis overlapper hverandre.

Tiden brukt på bøker var i fjor på 17 minutter på en gjennomsnittsdag. Det er det høyeste nivået siden 1991, som er så langt tilbake tallene går.

Økt nettavislesing

Andelen nordmenn som leser nettaviser øker stadig. Andelen daglige nettavislesere fra 43 prosent i 2010 til 48 prosent i fjor. Daglige papiravislesere falt med ett prosentpoeng i samme periode.

Andelen som bare leser papiraviser er enda lavere. I 2001 hadde denne gruppen lesere en andel på 69 prosent. I fjor var den falt til 32 prosent. I samme periode øker andelen som kun leser nettaviser fra to til 16 prosent. De som leser begge deler er økt fra ni til 32 prosent fra 2001 til i fjor.

Skille ved 44 år

Statistikken viser et skille mellom personer i aldersgruppen 9 til 44 år og de som er 45 år og eldre. Med unntak av aldersgruppen 9–15 år er det flere som leser nettavis enn trykte aviser. I gruppen 25 til 44 år leser for eksempel 55 prosent papiraviser og 65 prosent nettaviser.

Det er personer mellom 16 og 24 år som leser færrest papiraviser. 13 prosent leser bare trykte aviser mot 27 prosent som leser bare nettaviser. Men over en tredel, 37 prosent, leser begge deler.

Lav DAB-økning

Norske husholdninger med tilgang til hjemme-PC og internett holder seg stabilt rundt 92 prosent. Andelen nordmenn med tilgang til DVD-spiller synker med fire prosentpoeng fra 2010 til i fjor, mens to av fem husholdninger nå har tilgang til harddiskopptaker.

Hjem med DAB-husholdninger øker svakt med ett prosentpoeng fra 2010 til i fjor.

Powered by Labrador CMS