Media Norge velger Newspilot

Skroter CCI til fordel for svensk redaksjonssystem.

Publisert Sist oppdatert

Media Norge har inngått intensjonsavtale med svenske Infomaker Scandinavia AB om kjøp av produksjonssystemet Newspilot.

Systemet brukes bare av Vårt Land i Norge, men har tunge brukere i Sverige som Aftonbladet, Expressen og Svenska Dagbladet – og Hufvudstadsbladet i Finland.

Vurderte tre systemer

Redaksjonssjef Trond Myklebust i Aftenposten har ledet prosjektgruppa som har jobbet med å skaffe et felles redaksjonssystem for de fire Media Norge-avisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftenposten og Fædrelandsvennen.

I dag kjører Aftenposten og Stavanger Aftenblad CCI Newsdesk, Fædrelandsvennen CCI NewsGate, mens Bergens Tidende bruker Tieto.

Prosjektgruppa vurderte flere systemer, men gikk i det Myklebust kaller en «grundig dialog» med CCI, Woodwing og altså vinneren Infomaker. Prosessen med å finne et felles redaksjonssystem for de fire avisene har pågått siden i fjor høst.

Brukervennlig

– Hvorfor falt valget på Newspilot?

– Newspilot er det systemet som best støtter de arbeidsprosessene vi har i Media Norge-avisene. Det vi har fokusert på er gode planleggingsverktøy, effektiv produksjon med stor fleksibilitet, integrasjon mellom nett og papir og stoffutveksling mellom mediehusene.

Folk fra hele Medie Norge-systemet har testet ut flere systemer, og testerne synes Newspilot var det mest brukervennlige.

Aftonbladet og Svenska Dagbladet

– Newspilot (og Escenic) brukes også i Schibstedavisene Aftonbladet og Svenska Dagbladet. Det skaper mulighet for større samarbeid, spesielt med tanke på utvikling, mener Myklebust.

Den svenske løsningen skal ha 70 prosent av markedet over kjølen, og selskapets eksisterende kunder har gitt det gode skussmål.

Etter planen tas Newspilot i bruk innen utgangen av 2011.

Powered by Labrador CMS