#njlm17:

Geir Økland mener tiden er inne for å endre loven som forbyr spillreklame i Norge. Foto: Glenn Slydal Johansen

TV 2-journalist vil ha spill- og alkoholreklame

FORNEBU (Journalisten): Geir Økland ber NJ jobbe for en revurdering av lovforbudene, for å sikre mer penger til journalistikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det vakte oppmerksomhet i landsmøtesalen onsdag da Geir Økland kom med utspillet sitt fra talerstolen. Anledningen var debatten om Norsk Journalistlags tiltaksplan for de kommende to årene. Tiltaksplanen består av de oppgavene NJ skal prioritere høyest de neste to årene, og som alle tillitsvalgte skal arbeide etter.

Se forslaget til tiltaksplan 2017-2019

– Jeg har diskutert saken med andre delegater fra TV 2, men den er ikke behandlet av styret for Klubb 2. Det jeg foreslår er at NJ skal ta initiativ til en gjennomgang av lovgivningen som forbyr visse typer reklame, sier Økland til Journalisten.

Han ser for seg at både kommersielle tv-selskaper og nettaviser i Norge kan sikre seg nye inntekter fra reklame som i dag er forbudt.

Økland får prinsipiell støtte fra lederen av Klubb 2, Henrikke Helland. Det bekreftet hun både fra talerstolen og senere overfor Journalisten. Landsmøtet skal stemme over forslagene og vedta tiltaksplanen torsdag.

Ønsker lovendring

Øklands forslag ble fremmet som et tillegg til et av kulepunktene under temaet “Forsvare fri, kritisk og uavhengig journalistikk”:

Jobbe for å utvikle og utvide støtteordninger og rammebetingelser for journalistikk.

Økland ønsker inn følgende forlengelse: «herunder også lovgivningen for de kommersielle aktørene.»

Landsstyremedlem Stein Sneve fra Avisa Nordland advarte mot forslaget fra Økland.

– Det Vil være feil bruk av ressurser at NJ skal gjøre en slik innsats for en annen, kommersiell bransje. Jeg tror ikke det vil føre fram.

Økland repliserte at han ønsker å åpne muligheter for norske mediebedrifter til å øke inntektene sine.

– Det er ikke snakk om at NJ skal si ja til alkohol- eller spillreklame. Jeg ønsker en debatt og bevisstgjøring, med tanke på en eventuell revurdering av dagens lovverk. Det blir opp til politikerne.

Viser til nabolandene

Økland innser at forslaget hans nok har begrenset mulighet til å bli vedtatt på årets landsmøte. Han er imidlertid innstilt på å følge det opp ved senere anledninger.

Det er vel alkolholreklame og annonser for spillselskaper som er mest aktuelt dersom politikerne skulle gå med på en slik endring som du ønsker?

– Ja, det er slik reklame norske tv-seere allerede eksponeres for via utenlandske tv-selskaper. Hele mediebransjen opplever nå bortfall av reklameinntekter. I en slik situasjon synes jeg det er urettferdig at norske medieselskaper ikke får ta del av samme typen inntekter som svenske og danske medier. Det er penger vi kunne ha brukt til journalistikk.

I et oppfølingsinnlegg spurte Økland retorisk fra talerstolen om norske forbrukere er så mye skjørere enn svenske og danske. Mediene i våre naboland har lov til å ta inn reklame for spillselskaper.

Forbudet mot alkoholreklame er hjemlet i alkoholloven. Les om forbudet mot markedsføring av pengespill her.

En flom av spillreklame

Ifølge Klassekampen var det i 2015 minst elleve tv-kanaler som sender reklame for selskaper som Betsson og Unibet. Dette kan de gjøre fordi tv-selskapene sender fra utlandet og dermed ikke må følge norsk lov.

Les også: Kulturdepartementet vurdere å styrke reklameforbudet

Økland sier til Journalisten at han naturlig nok er opptatt av sin egen mediebedrift, som er i ferd med å nedbemanne med 177 årsverk. Han presiserer imidlertid at også andre norske medierhus vil kunne dra økonomisk nytte av en liberalisering av reklamelovgivningen.

Powered by Labrador CMS