Øker prisen på felles nettbetaling

Slovakisk leverandør opplever faste inntekter. Digitaldirektør tror ikke vi får se samme løsning i Norge.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I april i fjor gikk flere medier i Slovakia sammen bak en felles betalingsmur som leveres av selskapet Piano Media Systems. Modellen fungerer slik at kundene betaler én sum på en abonnementsnettside for å få tilgang til innholdet på tolv ulike nyhetsnettsteder samtidig.

40 prosents økning

Prisen i Slovakia har så langt vært 0,99 euro for ukeabonnement, 2,9 euro for et månedsabonnement og 29 euro for et årsabonnement.

Nå et knapt år etter at muren ble reist økes prisen med mellom 30 og 40 prosent.

Ukeabonnementet øker til 1,39 euro, månedsabonnementet øker til 3,9 euro og årsabonnementet øker til 39 euro. Ifølge en pressemelding fra Piano endres prisstrukturen nå fordi selskapet opplever faste inntekter og leservekst i Slovakia.

– Komfortable

– Vi hadde aldri til hensikt å holde prisen på introduksjonsnivået. Vi ønsket at systemet skulle bli akseptert før vi faset ut den første prisingen, sier administrerende direktør Tomáš Bella i meldingen.

– Antallet abonnenter øker fortsatt. Flere og flere mennesker forteller oss at de opprinnelig var mot konseptet, men at de nå har vent seg til ideen og føler seg komfortable med å betale.

Lave priser, begrenset innhold

Konserndirektør digital Stig A. Waagbø i Schibsted-eide Media Norge mener den slovakiske betalingsmuren viser at det er en betalingsvilje for nettinnhold i landet. Men han understreker at prisene der har vært lave.

– I tillegg har innholdet bak muren vært svært begrenset, sier Waagbø, som kikket på ordningen før jul.

Han tror ikke at den slovakiske løsningen vil fungere i Norge.

– Ikke på den måten som Piano gjør det. Den løsningen de har er ikke sammenlignbar med Norden.

Neppe samkjøring

Waagbø tror det kan bli aktuelt med felles betalingsmur innenfor de ulike mediekonsernene, men ikke på tvers på av dem. I hvert fall ikke i dagens situasjon.

– De norske mediekonsernene har forskjellige strategier og forskjellig modenhetsgrad. Men jeg kan ikke utelukke samkjøringer på sikt, sier Waagbø.

Fra årsskiftet startet for øvrig Piano Media Systems opp den samme løsningen i Slovenia. I meldingen fra selsakpet heter det også at selskapet er i forhandlinger med utgivere i elleve europeiske land som har planer om lignende lanseringer i løpet av året.

Powered by Labrador CMS