Innholdsreklame (15)

Forvirring rundt begreper som “annonsørinnhold” gjør det vanskelig for folk å vite når de blir utsatt for reklame i aviser og på nett, viser undersøkelse.

Norges største avis øker satsingen på innhold som kan lokke annonsørene, i samarbeid med andre mediehus i Schibsted.

Reagerer sterkt på at ombudet gir anvisninger og blander seg inn i presseetikken.

Skillet mellom journalistikk og markedsføring er under betydelig press.

Forbrukerombudene i de nordiske landene er bekymret for det økende omfanget.

Annenhver journalist synes mediehusene feiler. Redaktørene er mindre kritiske.

Kan ende med saftig lovbruddsgebyr hvis mediene bryter markedsføringslovens krav om å skille reklame fra redaksjonelt innhold.

Ser blant annet at en økt andel av reklamepengene går til innholdsreklame.

Forbrukerombudet slår ned på feil i innholdsmarkedsføring.

VG-Torry:

Sier at han tåler kritikken fra PFU-flertallet om innholdsreklame og er klar til å diskutere hva som kan gjøres bedre på dette nybrottsområdet.

Mild refs for å ha opptrådt kritikkverdig. Redaktørene i utvalget er uenig.

VG og TV 2 til PFU:

Hvor går egentlig skillet mellom journalistikk, kommersielt innhold og reklame i dag? Dette er kjernespørsmålet for tre klagesaker tirsdag.

Norsk Redaktørforening vil beskytte journalistikken.

Egmont:

Egmont-blad med 30.000 i opplag kjøper alt fra pool, frilansere og byråer.

– Vi blander ikke kortene, sier ledelsen i Cloud Media Service om integritetsutfordringen mellom journalistikk og betalt innhold.