Lasse Gimnes. Foto: Birgit Dannenberg

Avisdød på overtid

Finanskrisen framtvinger nødvendige avgjørelser, mener Lasse Gimnes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Nå stilles det krav som ikke er stilt før, sier medierådgiver og tidligere Kampanje-redaktør Lasse Gimnes som reaksjon på avisnedleggelsene i Østfold. Han mener konserner og andre eiere tvinges til å ta beslutninger de hittil har utsatt, og tror det vil forsvinne et betydelig antall titler de nærmeste årene.

Gimnes innledet på et seminar om mediebransjen i konsulentselskapet KPMG i dag. Han ser ikke bort fra at 30-50 prosent av lokalavisene kan forsvinne, slik medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities antyder.

Begge mener nummer to-avisene er svært utsatt. Gimnes vil helst ikke nevne avisnavn, men for Bergensavisen blir det svært tøffe tider framover.

Lett å skylde på finanskrisen

Han peker samtidig på løssalgsavisene Dagbladet og VG, som opplever kraftig opplagsfall. Det har fint lite med finanskrisen å gjøre.

Tidligere nedgangsperioder har faktisk gitt opplagsvekst for tabloidene.

Ukebladene skyldte allerede i fjor høst på finanskrisen da de skulle forklare sine problemer, noe Gimnes kaller det rene sprøyt. Han mener toget er gått for Dagbladets forretningsmodell. Merkevaren er fortsatt sterk, men det blir stadig vanskeligere å selge avisa.

Gimnes har også tidligere foreslått at Dagbladet relanserer seg som gratisavis, og tror prisøkningene om en måned bare vil forsterke problemene.

TV vokser

Region- og lokalavisene må ifølge Gimnes regne med økende problemer, både i annonse- og lesermarkedet.

«Opplagsmessig» er TV vinneren. Nordmenn tilbrakte i februar i år gjennomsnittlig tre timer og tre kvarter foran TV hver dag, 226 minutter. Det er 28 minutter mer enn for et år siden.

Veksten skyldes først og fremst økt distribusjon av kanaler i bakkenett og pr. kabel. Da forrykkes ifølge Gimnes samtidig makt fra innholdsprodusenter til distributører, som får økt innflytelse over tv-kanalenes innhold og presser fram enklere underholdning.

Reklamekroner

Til gjengjeld er tv-stasjonenes inntekter mer usikre enn noen gang. De har tidligere lykkes i å finansiere det meste av driften gjennom årsavtaler med annonsører. Slike sitter nå svært langt inne.

Gimnes var innleid for å lede kostnadsprosessen i TV 2 i fjor.

TVs annonsevolum falt med bare 5 prosent i årets to første måneder. Problemet er at ledelsen vet mye mindre enn før om hva resten av året vil bringe. Rabattene er også større og mer utbredt enn før.

– Det er en fornøyelse å forhandle om annonseplass nå.

Faller bratt

Mediebyråenes Interesseorganisasjon MIO presenterte sist uke brutale tall for annonsesalget. De viste et samlet fall på 15,7 prosent i januar og februar. Nedgangen fordelte seg slik:

* Dagspresse minus 20,2 prosent

* Ukepresse – 27 prosent

* Fagpresse – 32 prosent

* TV – 5,3 prosent

* Radio – 14,6 prosent

* Internett – 19,6 prosent

Powered by Labrador CMS