15 enledere

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Halvparten av de 29 norske avisene som er helt eller delvis eid av Orkla Media har i dag enledermodell. Det er noe over gjennomsnittet for alle aviser.

De siste 15-20 årene, med andre ord den perioden da konsernene har satt sitt preg på utviklingen i mediebransjen, har stadig flere aviser forlatt toledermodellen. Ifølge Orkla-rapporten var det 27 aviser som ble ledet av en enleder i 1983. Ti år seinere var tallet økt til 42, og våren 2003 var det 67 aviser med én toppsjef. Det tilsvarer 42,5 prosent av de 160 avisene som er organisert i Mediebedriftenes Landsforening.

Orkla Media har gått lengre enn konkurrenten A-pressen i å utnevne enledere. 15 av de 29 Orkla-avisene, eller 51,7 prosent, har enledermodellen, mens tilsvarende tall hos konkurrenten A-pressen er 19 av 48 aviser (39,6 prosent).

Orkla og A-pressen har ulikt syn når det gjelder ledermodeller. Det såkalte grunnsynsutvalget i A-pressen la fram sin innstilling i 2000, og konkluderte blant annet med at det ikke var grunnlag for å anbefale en overgang til enledermodellen. A-pressen foretrekker dermed toledermodellen, men utvalget skrev at «… det fortsatt vil være riktig å velge ledermodell etter en totalvurdering av avisens situasjon og behov, internt og i markedet».

Powered by Labrador CMS