Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Halvparten av de 29 norske avisene som er helt eller delvis eid av Orkla Media har i dag enledermodell. Det er noe over gjennomsnittet for alle aviser.
De siste 15-20 årene, med andre ord den perioden da konsernene har satt sitt preg på utviklingen i mediebransjen, har stadig flere aviser forlatt toledermodellen. Ifølge Orkla-rapporten var det 27 aviser som ble ledet av en enleder i 1983. Ti år seinere var tallet økt til 42, og våren 2003 var det 67 aviser med én toppsjef. Det tilsvarer 42,5 prosent av de 160 avisene som er organisert i Mediebedriftenes Landsforening.
Orkla Media har gått lengre enn konkurrenten A-pressen i å utnevne enledere. 15 av de 29 Orkla-avisene, eller 51,7 prosent, har enledermodellen, mens tilsvarende tall hos konkurrenten A-pressen er 19 av 48 aviser (39,6 prosent).
Orkla og A-pressen har ulikt syn når det gjelder ledermodeller. Det såkalte grunnsynsutvalget i A-pressen la fram sin innstilling i 2000, og konkluderte blant annet med at det ikke var grunnlag for å anbefale en overgang til enledermodellen. A-pressen foretrekker dermed toledermodellen, men utvalget skrev at «… det fortsatt vil være riktig å velge ledermodell etter en totalvurdering av avisens situasjon og behov, internt og i markedet».