Klar for krigen om gratisaviser

Foreløpig er det relativt stille på gratisavis-fronten i Norge, men i Trondheim lader Paul og Paul kanonene.

Published   Updated

Norske gratisaviser har slitt med både selvbildet og økonomien, men dette er et tilbakelagt stadium for ansvarlig redaktør Paul Jostein Aune og redaksjonssjef Paul Torvik Nilsen i Norsk Avisdrift (NA) i Trondheim. Gode økonomiske resultater og positiv respons på selskapets gratisavis Byavisa, og datteravisa Byens Næringsliv, øker lysten til å spre virksomheten til flere byer.

Eierne, det danske gratisaviskonsernet Søndagsavisen, har en uttalt målsetting om å være en betydelig utgiver av gratisaviser i Norge.

– Min motivasjon for å holde på med dette er å få avishuset til å ekspandere fra en sterk såle i Trondheim. Det er mange byer i Norge der konkurranseforholdene gjør at det ligger til rette for etablering av gode gratisaviser. Jeg tror kombinasjonen av Byavisa og Byens Næringsliv er en god modell for gratisavis-ekspansjon i Norge, sier Aune.

Vinner krigen

Den nederlandske medieprofessoren og gratisavis-eksperten Piet Bakker har spådd at gratisavisene kommer til å vinne aviskrigen. Han hevder at mediemoguler over hele Europa nå ligger på lur med gratisavisplaner. I Norge frykter Mediebedriftenes Landsforening en oppblomstring av gratisaviser, men en fersk kartlegging tyder på at det foreløpig skjer lite.

Kulturminister Trond Giske uttalte nylig at han er redd for at den brutale gratisaviskrigen i Danmark, der alle aktørene blør, skal spre seg til Norge.

Giske jobbet som sommervikar i Byavisa i 2005.

– Han skrev ålreit, men vi måtte sensurere ham litt politisk, flirer Aune.

I vekst

For to år siden vokste NA ut av sine gamle loftskontorer i Trondheim sentrum.

– Da var vi 12, mens vi er 29 nå. Pluss 350 bud, forteller Aune.

Byavisa, med et opplag på 93.000, lever nå godt av å være et journalistisk og markedsmessig alternativ til Adressa. NA har snudd katastrofale underskudd på 29,4 millioner kroner i 2002 og 4,3 millioner i 2003, resultater av gratisaviskrigen mellom Osloposten og Aftenpostens avis1, til overskudd på 4,8 millioner i 2005. Framgangen fortsatte i 2006, men etableringen av Byavisa Stjørdal og dobling av utgivelsesfrekvensen for Byens Næringsliv vil vises på bunnlinja.

Redaktøren innrømmer at han har vært heldig og surfet på en høykonjunktur siden han overtok i 2002. Aune viser til at det totale annonsemarkedet i Trondheim er på om lag 1,5 milliarder.

– Det burde være mulig å oppnå ti prosent av det, drømmer han.

Regnes med

«Det har vært interessant å følge den gradvise profesjonaliseringen av redaksjonen i Byavisa, fra å være ei amatørblekke til å bli noe man regner med i det lokale tilbudet», heter det i en e-post som dukket opp i redaktørens innboks mens Journalisten var på besøk. Vi har ingen grunn til å tro at det var bestilt for anledningen…

Aune lar seg inspirere av tilbakemeldingene og vurderer å utvide fra én til to utgivelser i uka for Byavisa. Han ønsker imidlertid ikke å tirre Adressa for mye, slik at de ruller ut tanksene. A-pressen viser også interesse for Midt-Norge og har kjøpt seg inn i gratisavisa Stjørdals-Nytt for å møte konkurransen fra Byavisas Stjørdal-utgave.

Avisa Nilsen

– God journalistikk og korrekt informasjon må ikke nødvendigvis koste leserne, lytterne eller seerne noe. Norge har både gratis tv, gratis radio og gratis nettaviser, sier Paul Torvik Nilsen.

Han hoppet av etter fem år i TVNorge og ble redaktør for et prosjekt som ville starte gratis bydelsaviser i Oslo midt på 90-tallet. Eierne valgte å kalle produktet opp etter redaktøren selv, Nilsen.

– Dessverre måtte prosjektet, tross god mottakelse som redaksjonelt produkt i tre-fire bydeler, gi opp på grunn av kapitalmangel. Vi var nok dessuten for tidlig ute. Nå snakker alle om forventet vekst i superlokale aviser og medier, og Edda Media er jo i ferd med å bygge opp et titall gratis bydelsaviser i Oslo. Riktignok fortsatt uten å tjene penger, påpeker han.

Tapte millioner

Nilsen rakk å ansette Aune som journalist. Aune var seinere med på å starte opp Osloposten og reiste videre til Byavisa, begge eid av Søndagsavisen. De siste årene har rollene vært byttet for de to Paul-ene.

– Jeg var med på å tape minst 120 millioner kroner med Osloposten og Byavisa. Gratisavis kan være dyrt, sier Aune.

Nå har Nilsen igjen fått ansvaret for et eget produkt. Byens Næringsliv distribueres med Byavisa hver fjortende dag i 72.500 eksemplarer. Paul og Paul spiller åpenlyst på assosiasjoner til Dagens Næringsliv, med rosa papir og en ikke helt beskjeden navne- og logolikhet. Foreløpig har det ikke resultert i noen protester fra Amund Djuve & Co.

Nilsen viser til at det bare er Trondheim som har en egen, uavhengig næringslivsavis, og målet er å komme ukentlig.

Imponert

Leder av Næringsforeningen i Trondheim, Gunn Kari Hygen, er imponert over Byavisa og Byens Næringsliv.

– Det er en dristig og flott satsing. Jeg er imponert over utviklingskurven deres. De er blitt organer som leses av næringslivet. Byens Næringsliv har gode saker og spennende vinklinger, og har også begynt med kritisk journalistikk. Men de har fortsatt en vei å gå når det gjelder å avspeile bredden i det lokale næringslivet, sier Hygen.

Hun legger til at Adresseavisen fikk seg en vekker da Byens Næringsliv ble lansert, og at storebror nå har styrket næringslivsdekningen i Trondheim kraftig.

Konkurranse

Nyhetsredaktør Kirsti Husby i Adressa er ikke helt med på at konkurrenten har vekket dem, men merker konkurransen.

– Vi betrakter absolutt Byavisa som en konkurrent på lokalt stoff i Trondheim. Det er ingen tvil om at Byens Næringsliv har vært med på å berike og styrke Byavisa. Vi har selv økt fokuset på økonomi- og næringslivsstoffet, ikke minst etter overgangen til tabloid, sier Husby.