Helomvending om nett og papir i Drammen

Sist nyttår skilte Drammens Tidende ut sin nett-, radio- og tv-virksomhet i eget selskap. Nå gjør de helomvending og integrerer alt i morselskapet igjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«They’re doing it wrong», sa David Montgomery på et Edda Media-møte i Oslo tidlig i vinter. Kommentaren kom etter at han hadde besøkt Drammens Tidende, og den handlet om omorganiseringen som gjorde at mediehuset splittet sin redaksjonelle virksomhet i to selskaper. Drammens Tidende (DT) for papiravisen, Drammens Tidende Nye Medier for nett, radio og tv. Det syntes han ikke noe om.

Fusjonerer og integrerer

Snaue ti måneder seinere har Montgomery sørget for at hans syn på hva som er rett blir gjeldende i mediehuset Drammens Tidende fra nyttår. Da blir DT og DT Nye Medier fusjonert inn i det nye selskapet Edda Media Buskerud, og i den prosessen søker man en integrert løsning for papir-, nett-, radio- og tv-redaksjonene.

– Nøyaktig hvordan disse blir integrert er for tidlig å si noe om. Fusjonen til Edda Media Buskerud har vært kjent lenge, men beslutningen om at vi går for en integrert redaksjonell løsning ble tatt nylig og meddelt journalistene denne uka. Nå skal vi bruke ukene framover for å finne ut hvordan vi løser dette praktisk på en mest mulig hensiktsmessig måte, sier Rino Andersen, ansvarlig redaktør i DT Nye Medier.

Monty får sin vilje

Drammens Tidende har også tidligere forsøkt seg på å integrere papiravisens virksomhet med nett, tv og radio. Men ifølge en tidligere uttalelse fra Andersen fungerte flerkanalsamarbeidet «katastrofalt dårlig», og så seint som i august 2006 vedtok derfor bedriften å splitte opp virksomheten slik tidligere omtalt.

– Likevel går dere nå tilbake til den tidligere modellen. Er det fordi Montgomery krever å «få rett»?

– Jeg skjønner spørsmålet, men vi har faktisk ikke hørt utsagnet gjentatt. Men i et konsern vil det alltid være eieren som bestemmer hvordan man skal organiseres, og så er det vår jobb å levere varene. Og det har vi gjort, vi har hatt en formidabel vekst og oppfylt alle målene. Men nå fortsetter jobben for å styrke de ulike kanalene og hele verdikjeden, og det tror vi best kan gjøres ved å samle den redaksjonelle virksomheten, svarer Rino Andersen og tilføyer:

– Det er dessuten viktig å presisere at vi ikke har tenkt å kopiere den forrige integrasjonsmodellen, for den vet vi av erfaring ikke var noe god.

Ikke gjort noe feil

Også Drammens Tidendes sjefredaktør Geir Arne Bore tilbakeviser at Montgomerys vurdering av DT har vært avgjørende.

– Siden vi har nådd alle målene er det dessuten vanskelig å se at vi har gjort noe feil, selv om vi ikke vet hvordan fasiten ville ha vært med en annen modell. Men når vi gjennom fusjonen til Edda Media Buskerud igjen er et selskap, har vi tro på at den beste måten å utvikle hele verdikjeden på er å gjennomføre de endringene vi nå gjør, sier Bore.

Powered by Labrador CMS