Gratisaviser mest lest i Danmark

Mot slutten av året ligger det an til at to av gratisaviskrigens nyskapninger, 24 timer og Nyhedsavisen, vil være Danmarks største og nest største avis.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I løpet av noen intense måneder sensommeren og tidlig høst 2006, så fire nasjonale og en regional gratisavis dagens lys. Tre av dem har siden falt fra, men gratisavisene har snudd opp ned på det danske avislandskapet: Dansker leser aviser som aldri før, men landets tre største aviser på siste lesertallsmåling – 24 timer, Metroxpress og Nyhedsavisen – er alle gratis.

– Vi ser ikke dette som en gratisaviskrig; det er en konkurranse mellom papirmediene. I dag leser 53 prosent av alle danske avislesere gratisaviser. Betalingsaviser har gått sterkt tilbake det siste året, men det er flere dansker som leser aviser enn på lenge, sier Svenn Dam, direktør for 365 Media Scandinavia, som eier Nyhedsavisen.

Islandsk forbilde

Nyhedsavisens ambisjon var fra begynnelsen å lage en «kvalitets»-gratisavis, basert på Islands meste leste avis, gratisavisen Fréttablaðið, som primært skulle konkurrere med Danmarks etablerte morgenaviser. Den islandskeide nysatsingen fikk en forsinket og dårlig start på det danske markedet i fjor, men i år har Nyhedsavisens lesertall så langt økt med 105,2 prosent til 550.000 lesere i oktober.

Avisen hadde da 1000 færre lesere enn Metroxpress, og hvis utviklingen fortsetter i november vil Nyhedsavisen skli inn som Danmarks nest mest leste avis etter 24 timer.

Etterlyser duopol

Lesertallene for de etablerte gratisavisene, Mecom-eide Urban og Metro-eide Metroxpress, har gått tilbake med henholdsvis 17,3 og 11,1 prosent.

Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved Copenhagen Business School, spådde i sommer at vi sto foran gratisavisenes sluttspurt, noe han holder fast ved også i dag.

– De fire konkurrentene må enten trekke seg ut av kampen eller finne sammen to og to, så det kan etableres et duopol på dette marked, sier han til Journalisten.

Det er en tanke som står fjernt fra Lars Henrik Munch, administrerende direktør i JP/Politiken, som i 24 timer har Danmarks mest leste avis:

Bedre enn forventet

– Investeringen har overgått alle forventninger vi torde drømme om. Vi har fått bedre redaksjonelt innhold og bedre annonsesalg en vi våget håpe på, uten å bruke så mye penger som vi fryktet og forventet. Så vurderingen er at 24 timer er kommet for å bli, sier han. Avisen har økt lesertallene med 28,9 prosent til 606.000 hittil i år.

Powered by Labrador CMS