NRK med egen kanal hos fildelere

Statskanalen vil være mer til stede der folk er. I januar blir NRK-stoff også tilgjengelig på Joost.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Joost er en nettbasert videoapplikasjon basert på fildelingsteknologi (bruker til bruker, P2P). I november inngikk Joost en avtale med Sveriges allmennkringkaster SVT. Nå har selskapet, som ble startet av Skype-grunnleggerne Niklas Zennström og Janus Friis, også fått med seg NRK.

Gratis innhold som konkurransefortrinn

- Jeg tror alle offentlige kringkastere tenker mer og mer i den retning at det er et konkurransefortrinn å levere innhold uten å ta betalt for det. Det er en viktig del av vår strategi å tenke litt stort, være til stede og tilby innholdet vårt der folk er. Vi er allerede til stede på steder som YouTube og Facebook, i januar kommer vi også med egen kanal på Joost, sier Bjarne André Myklebust, nett-sjef i NRK, til Journalisten.

Joosts forretningsmodell er bygd på befolkningens, og da spesielt de yngres, endrede medievaner. «Folk i aldersgruppen 18-34 tilbringer timer på Facebook hver uke, og mange av de yngre vil heller gå på nett enn se på tv,» sa Joost-sjef Mike Volpi på Future of Media-konferansen denne uken.

Han ga også uttrykk for at Joost ønsker å bli sett som en plattform som tillater innholdsmerkevarer, som tv-kanaler, å nå attraktive publikumsnisjer effektivt. Siden den offentlige lanseringen i oktober har Joost fått fire millioner brukere, noe Volpi mener bare er en begynnelse.

Danmarks Tv2.dk velger tilsynelatende motsatt strategi av NRK og tar sikte på å konkurrere med Joost.

NRK vil åpne opp

- Det er tre måter å forholde seg til det som skjer med sosiale medier: Man velger ikke å være til stede, man vurderer å lage egne tjenester som kan konkurrere med Facebook, som VG har klart med Nettby. Eller man velger å være til stede der folk er for å øke kjennskap til merkevaren og styrke distribusjonen. Det siste ser vi som en stor mulighet, sier Myklebust.

Han forteller at NRK lanserer ny nett-tv til sommeren.

- Vi jobber med å åpne opp, tilgjengeliggjøre mer materiale og øke muligheten til å dele innholdet vårt. Å åpne opp arkivet vårt er virkelig satt på agendaen. Å tilgjengeliggjøre mer av arkivmaterialet vårt, og få tatt ut mer av potensialet vårt der, er utfordringen neste år.


Danmarks Tv2.dk vil konkurrere med Joost
Powered by Labrador CMS