Aftenposten starter nytt månedsmagasin

Over påske vil Aftenposten lansere Innsikt, et månedlig blad på 100 sider med fokus på samfunn, internasjonale spørsmål, vitenskap, teknologi og kultur.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aftenpostens nyskapning vil i startfasen komme i et opplag på 20.000, distribueres gjennom Bladsentralen og koste 49 kroner i løssalg, opplyser prosjektredaktør Tine Skarland i Aftenposten Forlag.

– I et marked som flommer over av livsstilsblader er dette en veldig naturlig satsing for oss. Med Innsikt skal vi ta tak i det Aftenposten kan best. Vi skal by på oppsummerende og fordypende stoff om viktige temaer som lever utover det vanlige nyhetsdøgnet, sier Skarland.

Ingen egen redaksjon

Det redaksjonelle stoffet i Innsikt vil delvis bygge på stoff fra Aftenpostens egne journalister, både som en fordypende forlengelse av saker som allerede er publisert og som helt nye saker. I tillegg satser Innsikt på å kjøpe saker fra andre kanaler i inn- og utland.

– Hvor stor andel som kommer fra henholdsvis Aftenposten-journalister og eksternt hold er det vanskelig å si noe sikkert om, men trolig vil det innkjøpte stoffet utgjøre i hvert fall halvparten, sier Skarland.

Hun bekrefter samtidig at dette betyr at Innsikt ikke vil etablere en egen redaksjon, utover tre deskjournalister og et par, tre innleide medarbeidere fra Aftenpostens produksjonsavdeling. Aftenpostens sjefredaktør Hans Erik Matre vil også stå som sjefredaktør for det nye månedsmagasinet.

Merkevarebyggingg viktig formål

Valget av Innsikt som tittel på nyskapningen, spiller på papiravisen Aftenpostens egne fordypningssider, Innsikt. Skarland hevder da også at formålet med det nye månedsmagasinet vel så mye er å støtte opp om merkevaren Aftenposten som å «tjene masse penger».

– Markedet er begrenset for et slikt blad, og annonseandelen i Innsikt vil bli lav, kanskje ned mot 15-17 prosent. Vi regner likevel å gå i null allerede fra år to, og vi har som ambisjoner å nå nasjonalt, sier Skarland som ikke lar seg skremme av Dagbladets Memo-fiasko i fjor.

– Jeg ønsker ikke å uttale meg om hva Memo gjorde galt, men utgangspunktet for Memo og Innsikt er helt forskjellig. Memo hadde som uttalt målsetting å sette agenda med egne saker, og det er både vanskelig og kostbart. Innsikt har ingen slike ambisjoner, men satser i stedet på å gi leserne et verdifullt påfyll utover det Aftenpostens papiravis og nettsider kan gi dem.

Vurderer abonnementspakke

Selv om båndene til Aftenposten vil være meget tette, vil det være uaktuelt å distribuere Innsikt sammen med Aftenposten.

– Aftenposten har A-magasinet som kommer med avisen. Innsikt skal slik sett stå helt uavhengig av Aftenposten, selv om det er mulig å tenke seg en abonnementspakke som inkluderer både Aftenposten og Innsikt, sier Skarland.

Powered by Labrador CMS