– Mecom-aksjen stuper som fortjent
Medieanalytiker er ikke overrasket over at Mecom-aksjen faller drastisk.
Mecom er den europeiske medieaksjen som gjør det dårligst i øyeblikket. Tidlig i morges mistet aksjen nesten halvparten av verdien sin, men tok seg noe opp på formiddagen.
Den dramatiske verdireduksjonen kom etter at analytikere ved Numis Securities, som sammen med JP Morgan også er Mecoms meklere, nedgraderte sine forventninger til Mecoms inntjening for 2008, til tross for at Mecom i dag tidlig varslet et årsresultat som gjennomgående var i tråd med det analytikere hadde ventet.
Dårlige tider, ekstra ille for Mecom
– Medier er en konjunkturavhengig industri, og nå er det mye makroøkonomisk uro, sier Nick Ward, medieanalytiker i Panmure & Gordon & Co. til Journalisten. Mecom er registrert på AIM-markedet i England, og britiske medieaksjer har virkelig fått føle analytikernes dystre nyttårsspådommer for konjunkturavhengige aksjer som er eksponert for annonsemarkedet. Men Mecom er i en særstilling, mener Ward.
– Det er ikke rart at spesielt Mecom blir rammet ettersom selskapet opererer i et veldig vanskelig marked. Uansett hva Montgomery sier om omstrukturering og stordriftsfordeler er dette kun korttidsløsninger. Det endrer ikke at avisenes forretningsmodell som sådan er truet.
Henrik Schultz, medieanalytiker i Kaupthing i Oslo, har tidligere sagt til Journalisten at han tror Mecoms investorer vil måtte se langt etter de gjeve avkastningene Mecom-sjef Montgomery har lovet.
Medieaksjer skal ned
– På en måte er medieaksjer ille ute å kjøre på to måter: de er både sykliske – i enhver tid med økonomisk uro flykter folk til ‘sikre plasseringer’ – og bransjens forretningsmodell, særlig papiravisene, er truet. De sliter med inntjening. Jeg er slett ikke overrasket over at medieaksjer har fått en smell, spesielt ikke de mindre aktørene, avslutter Ward.
Også andre nordiske medieaksjer, som norske Schibsted, finske Sanoma og svenske Eniro og Metro, har sett aksjekursen falle i den senere tid.