Metro International vurderer salg
– Det er sant at vi har mange beilere om dagen, sier Metro-sjefen til Journalisten. Schibsted er blant interessentene.
Ryktene florerer om et nært forestående salg av hele eller deler av den svenske gratisavis-kjempen Metro. I Skandinavia skal både Schibsted og Bonnier ha utvist interesse for hele eller deler av Metro-porteføljen.
I USA skrev anerkjente aviser som Boston Globe nylig at de tre gratisavisene Metro eier, helt eller delvis, i Philadelphia, New York og Boston, var lagt ut til salg.
Som å være alles foretrukne dansepartner
Disse konkrete ryktene vil ikke Metros toppsjef Per Mikael Jensen kommentere. Derimot sier han til Journalisten at Metro ser på flere muligheter om dagen, men at det ikke er slik at selskaper selges og kjøpes via mediespaltene.
– Det som er tilfelle er at det er mye interesse for Metro om dagen fra selskaper verden rundt. Det er som å være på et ball og alle ønsker å by deg opp til dans.
Strategisk gjennomgang
– Vi står for tiden midt oppe i en strategisk gjennomgang hvor vi vurderer alle våre virksomheter og ser på hva som er kjernevirksomhet og hva som ikke er det. Vi er inne i en prosess som vi vil si mer om senere utover våren, sier Jensen, og legger til:
– Jeg sier ikke at vi ikke har noe å kvitte oss med. Fokuset nå er på å forbedre den økonomiske prestasjonen, til forskjell fra tre år siden hvor fokus var på ekspansjon. Jeg sier ikke at vi ikke vil ekspandere, men å forbedre resultatene er veldig viktig akkurat nå.
Tsjekkia og Stockholm viser vei
Som eksempel på hvordan resultatene av denne strategiske gjennomgangen kan arte seg, trekker han frem hvordan Metro nylig solgte 60 prosent av virksomheten sin i Tsjekkia til konkurrenten Mafra. Dermed gikk de inn i et joint venture hvor Metro er minoritetsaksjonær. Et annet eksempel Jensen viser til er hvordan de valgte å legge ned Metro Bostad i Stockholm.