Spørsmål til samferdselsministeren

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var med stor forundring at vi, majoriteten av fagmedier som skriver om transport, oppdaget at statseide NRK hadde transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019 i hende, dagen før pressekonferansen hvor planen skulle offentliggjøres. For oss som arbeider med transportstoff har det vært vanskelig å få informasjon om innholdet i NTP forut for dette tidspunktet. Ikke umulig, men vanskelig. Involverte etater, store transportører og organisasjoner i referansegruppen til NTP-sekretariatet, har vært underlagt taushetsplikt. Denne taushetsplikten antok vi ville gå frem til offentliggjøringen av NTP-forslaget klokken 10 torsdag 17. januar.

Hvordan kan da NRK ha en sak på Nett klokken 06.21 samme dag som planen skal offentliggjøres? En artikkel som refererer til eksakt innhold i forslaget til Nasjonal transportplan, NTP. Vi antar at om NRK selv hadde nøstet opp denne saken, ville artikkelen vært publisert eksempelvis to uker eller tre dager før offentliggjøringen. Ikke om morgenen den 17. januar – kun noen få timer før pressekonferansen i Regjeringskvartalet.

Da vi kontakter NRK-journalisten som skrev saken, får vi opplyst at vedkommende faktisk sitter med «rapporten» foran seg. Her er det ikke snakk om at en involvert part har pratet litt med NRK i det skjulte. Naturlig nok røper ikke journalisten kilden.

Hvorfor skal vi som utgjør en vesentlig del av fagmedia innen transport, logistikk og havnevirksomhet, bry oss om at vi ble konkurrert ut på sidelinjen i denne saken?

Departementene og transportetatene er offentlige. Det offentlig skal ikke gjøre forskjell på Kong Salomo (statlige NRK) og Jørgen Hattemaker (uavhengig fagmedia). Det burde være lik behandling av mediene, men så er det ikke.

Vi reagerer også fordi NRK forut for pressekonferansen kunne lese hele planforslaget og stille betydelig mer forberedt. Det som startet som en skjevhet blir med andre ord ytterligere forsterket noen timer senere.

Våre spørsmål er derfor:

* Hvordan kan det ha seg at det statlige mediet NRK kan sitte med planforslaget et døgn forut for offentliggjøring?

* Er det her snakk om en styrt lekkasje?

Med vennlig hilsen

Tove Irén Becker, ansv. redaktør KystNytt.no

på vegne av

Knut Viggen, ansv. redaktør AnleggsMagasinet

Henning Ivarson, ansv. redaktør Logistikk & Ledelse

Arild W. Johansen, ansv. redaktør Norsk Transport

Tormod Magelssen, ansv. redaktør TransportMagasinet

Tord Brun Knudsen, ansv. redaktør TransportMemo og Transportalen.no

Jørgen Seemann Berg, ansv. redaktør Yrkesbil

Powered by Labrador CMS