DT tester borgerjournalistikk for Edda Media

Drammens Tidende vil ha leserne med på å lage avisen, snart kan pilotprosjektet rulles ut til resten av Eddas aviser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Drammens Tidende (DT) har lansert ‘Lesernes Avis’, en nettside hvor leserne oppfordres til å dele historier og bilder fra nærmiljøet med andre lesere.

– Vi har en betaversjon ute. Planen er å tilgjengeliggjøre konseptet for andre Edda-aviser når vi er helt fornøyd med hvordan alt fungerer, sier Rino Andersen, redaktør for digitale medier i DT til Journalisten

Lesergenerert nettavis

– Vi ønsker å ha en avis som inneholder mer stoff fra leserne selv. Historisk har aviser vært for maktmennesker, det har vært vanskelig å komme til uttrykk i avisen. Med lesernes avis ønsker vi å senke terskelen for å delta i den offentlige samtalen og utnytte at vi er det største nettstedet i Buskerud, sier Andersen.

Han forteller at siden var oppe med det han kaller en betaversjon 1.0 i oktober, men at de nå er på versjon 2.0.

– Vi har tatt innover oss tilbakemeldinger og jobber nå med å forbedre funksjonalitet som navigasjon og brukerterskel, forteller Andersen. Han anslår at de er noen uker unna å ferdigstille prosjektet.

Pilot for resten av Edda

Deretter kan konseptet rulles ut. Andersen sier DT har utviklet siden og nettverktøyene der sammen med konsernutviklere i Edda Digital og andre Edda-aviser, men at Drammens-avisen har vært piloten i samarbeidet.

– Vi er i ferd med å runde av testingen nå og vil sette oss ned med utviklerne i Edda for å maksimere siden og så tilgjengeliggjøre arbeidet for langt flere av Eddas aviser, sier han, og legger til:

– For vår del knytter vi det også opp mot de øvrige kanalene DT har. Du kan f.eks. intervjue fotballtreneren din og laste det opp til Dt.tv. Deretter kan det du laster opp gjennomgå større eller mindre bearbeidelse og brukes enten selvstendig eller som element i en større historie i avisen, på nett eller tv. På den måten ønsker vi å skape et mer relevant produkt som gir større nærhet.

Rekruttering neste fase

Hittil har brukertesting vært hovedfokus for prosjektutviklerne. Neste fase er rekruttering.

– Vi vil ha rutinene våre på plass før vi jobber mer med rekruttering. Men når vi føler det tekniske fungerer tilfredsstillende, har vi en systematisk jobb å gjøre i forhold til f.eks. lokale idrettslag. Det gjøres mye godt barne- og ungdomsarbeid her i fylket som vi ikke selv har ressurser til å dekke, sier Andersen, og gir uttrykk for at avisen håper de på denne måten kan få dekket slike ting bedre ved hjelp av leserne. Han sier avisen også vil komme til å bearbeide stoffet de får journalistisk.

Leserne kan dessuten laste opp kart som angir hvor i lokalområdet det de skriver om finner sted. I tillegg har Lesernes avis en funksjon som heter ‘Lokalpedia’, hvor leserne kan søke i lesernyheter, legge til kommentarer og anbefale saker.

– Pressemeldinger ække så gærent

Andersen forteller at det så langt er de som har arrangementer de vil reklamere for som har tatt leseravisen mest i bruk.

ABC Nyheter opplevde at pressemeldinger ble lagt inn som borgerjournalistartikler når de lanserte borgerjournalistportalen sin i fjor. Er dere ikke redd for at dere vil få mye av denne typen ‘reklame’?

– Vi har en helt annen rolle i vårt lokalområde enn det nasjonale nettjenester har. Dermed har vi mulighet til få en annen type innhold fra folk som vil fortelle historier fra nærmiljøet sitt, sier nettsjefen i Drammens Tidende, og utdyper:

– Det er ikke gitt at pressemeldinger er så gærent, men det er klart at avsenderen må stå frem. Å prøve å late som man er en annen enn den man er fungerer ikke på sikt. Vi har sett at dette har forekommet i Drammen og har hatt en debatt rundt det, men jeg tror folk innser at det er lite å hente på å prøve å holde folk for narr, avslutter Andersen.

Powered by Labrador CMS