Var forberedt, visste det ville komme

– Vi mister litt flere lesere enn VG, men vi visste det ville komme. Denne gang var vi forberedt, og vi har allerede satt i verk tiltak, sier sjefredaktør Anne Aasheim i Dagbladet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagbladet er den store opplagstaperen. Avisen går tilbake med 10.901 eksemplarer. Aasheim sier at resultatet ligger omtrent der de hadde regnet med. Avisen er i ferd med å gjennomføre en rekke tilpasninger i staben og utvikling av det redaksjonelle produktet.

Et av grepene som tas for å motvirke fortsatt nedgang er en betydelig omlegging av lørdags-Magasinet. Dagbladet var først ute med helgebilag for ni år siden, og Magasinet har ikke minst økonomisk vært en kjempesuksess.

Ny lørdagsavis

– Fra 5. april kommer vi med lørdagsavisen i en helt ny form. Vi setter en ny standard for helgebilag, sier nyhetsredaktør Peter Raaum.

Ved siden av selve omleggingen vil de også få et vesentlig bedre trykketidspunkt. I dag trykkes Magasinet på onsdag, og Raaum sier at de regner med å kunne legge trykkstart til cirka et døgn senere.

Prognosene var verre

Opplaget til VG falt med 5.939 eksemplarer i fjor. Avisen har valgt å framstille det som en halv seier, siden prognosene for et drøyt år siden var enda verre og fordi konkurrenten i Akersgata taper nesten dobbelt så mye, fra et langt lavere utgangspunkt.

VG hadde i fjor et hverdagsopplag på 309.610 eksemplarer, mens Dagbladet solgte 135.611 aviser.

Bremser fallet

På de siste fem årene, fra 2003 til 2007, har VGs salg på hverdager falt med drøyt 80.000 eksemplarer. Dagladet mistet i samme periode 50.500 kjøpere.

Det prosentvise opplagsfallet til Dagbladet er ikke fullt så bratt som de to foregående årene. I 2005 mistet avisa 11.5 prosent av opplaget. Året etter utgjorde nedgangen 9,6 prosent og i fjor 7,4 prosent. VGs opplagsfall utgjorde i fjor 1,9 prosent.

Oppdatert 13:35

Powered by Labrador CMS