Ingen ny Schibsted-portal
Konkurrentene VG Nett og Mediehuset Nettavisen følger nøye med på det nye samarbeidet mellom SOL og Dagbladet.
VG Nett-sjef Torry Pedersen mener at SOL kan bidra til økt trafikk for Dagbladet i starten, dersom nettavisen får økt eksponering. Men for Schibsted er det ikke aktuelt å starte en portal i kampen mot den nye konstellasjonen.
– Det vil jeg se på som en svært dårlig idé. Jeg synes VG klarer seg bra på egen hånd, det gjør Finn også. Og regionavisene gjør det bra i sine miljøer. Det kan jo riktignok bli lansert nye initiativ hvor man kan bruke disse maskinene til å drive de nye tjenestene opp i trafikk, sier Pedersen til Journalisten.
Heller ikke i Nettavisen
I Mediehuset Nettavisen samles det inn stoff fra A-pressens lokalaviser og nettjenester, i tillegg til Egmonts nettsatsinger og Nettavisens egne. Men å starte portal der i gården, er ikke aktuelt.
– Vi har vurdert tanken, men har kommet til at vår startside er nettavisens forside, sier mediehusets administrerende direktør Gunnar Stavrum.
Flere konstellasjoner
Stavrum kjente ikke til oppkjøpet da Journalisten ringte onsdag ettermiddag. Han tror uansett at det vil komme flere samarbeidsgrupper på nett på sikt.
– Generelt kommer vi til å se mer og mer konstellasjonsdanning i tiden som kommer. Vi har sett tendenser til det i flere år, så jeg er ikke så overrasket over at dette skjer. Hva som gjør det fornuftig i forhold til disse to aktørene kjenner jeg ikke godt nok til å kommentere, sier Stavrum.
– Ingen sotteseng
De nye samvirkelagene oppstår for å ta kampen mot de største nettaktørene i Norge hvor Schibsted er sterkt til stede gjennom blant annet VG, Aftenposten og Finn.
– Hvordan skal Schibsted møte disse nye grupperingene på nett?
– Vi kan jo fortsette å gjøre godt arbeid. Så vidt jeg har oppdaget til nå, er det jo ikke slik at vi ligger på sotteseng. Ser du på nettveksten i år vil jeg formode av VG og Finn ligger høyt oppe på TNS-lista. Vi må bare forholde oss til aktørene rundt oss og gjøre vår del av jobben så godt som mulig, sier Torry Pedersen.
Den påtroppende administrerende direktøren i VGs papiravis mener at SOL kan bidra til at Dagbladet øker trafikken.
– Det er klart at SOL betyr en del for å lede trafikk inn på internettmarkedet. Dersom Dagbladet får en mer fremtredende posisjon på SOL, på bekostning av de andre leverandørene, vil det sikkert gi dem en midlertidig trafikkøkning, konkluderer Pedersen.