Schibsted legger ned gratisavis
Schibsted legger ned gratisavisen Punkt SE etter å ha kjøpt 35 prosent av konkurrenten.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Schibsted har i dag inngått avtale om kjøp av 35 % av aksjene i Metro Sverige for 350 millioner svenske kroner, skriver mediekonsernet i en pressemelding.
Punkt SE har vært et underskuddsforetak for eierselskapet Aftonbladet. Den svenske storavisa danner nå et felles annonseselskap sammen med Metro Sverige.
Svenska Dagbladet vil delta i et lokalt annonsesamarbeid i Stockholm samt en samkjøring for underholdningsannonser. Schibsteds beregninger indikerer at annonsesamarbeidet vil skape inntektssynergier for Svenska Dagbladet og Aftonbladet på 40 og 50 millioner svenske kroner etter to til tre år.
Schibsted vil få to styreplasser i Metro Sverige, og har gjennom en aksjonæravtale sikret en tilfredsstillende beskyttelse av minoritetsinteresser i Metro Sverige.
Metro Sverige hadde i 1. kvartal 2008 driftsinntekter på 17,5 millioner euro. Driftsresultatet var på 1,5 millioner euro.
Aftonbladet har vedtatt å legge ned Punkt SE. Siste utgave blir publisert mandag 19. mai 2008. Gratisavisa kommer ut i Stockholm, Gøteborg og Öresund.
Avtalen er avhengig av godkjennelse fra svenske konkurransemyndigheter. Partene kommer i løpet av kort tid til å melde avtalen inn til Konkurrensverket.