Kutter i Nettavisen

I juli skal Nettavisen gå i pluss. Mellom åtte og ti årsverk står i fare.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den siste måneden har vært preget av hektisk møtevirksomhet i Mediehuset Nettavisen etter at det er blitt klart mediehuset går med 1,5 millioner kroner i tap hver måned.

– Uvisst hvem

Det har tidligere blitt spekulert rundt hvor mange som må gå dersom det blir kutt i mediehuset. Etter det Journalisten kjenner til vil det være snakk om mellom åtte og ti årsverk som vil bli rammet. I tillegg vil det også bli endringer i lederstrukturen i redaksjonen.

Per i dag har Nettavisen fem redaksjonelle lederstillinger. Disse skal ifølge kilder Journalisten har vært i kontakt med reduseres til tre.

Snur trenden

Det er foreløpig i det blå om nedskjæringene vil ramme redaksjonene i mediehuset, eller om kuttene vil bli tatt på salgsavdelingen eller i administrasjonen. Årsaken til det svake resultatet er at salgsavdelingen mistet fire av sine selgere før årsskiftet og dermed mistet mye av salget. Denne trenden skal ifølge administrerende direktør Gunnar Stavrum være snudd

– Vi har rekruttert en rekke gode nye selgere til salgsavdelingen, og har hva jeg vil påstå at vi har den beste salgsavdelingen i Norge. Det har dessverre ikke tilbakevirkende kraft, så resultatet er nå preget av innsalget i fjoråret, sier Stavrum til Journalisten.

Stavrum forteller at dag til dagsalget i Nettavisen i tidligere år ikke har vært så bra som nå, og karakteriserer dette salget som rekordpreget.

– Det er vanskelig å laste dagens salgsavdeling for bortfallet i fjor høst. Det jeg er opptatt av er at salgsavdelingen gjør en god jobb. De tallene jeg ser nå er veldig bra.

Sluttpakker

Tidligere har det blitt indikert at det ikke er rom for sluttpakker i budsjettene til mediehuset. I inneværende år ligger det an til et underskudd på 20 millioner kroner, med mindre økonomien bedres radikalt.

Ifølge informasjonen Journalisten har mottatt vil det likevel bli tilbudt sluttpakker, som skal være frivillige. Det er uvisst hva slags størrelse disse sluttpakkene vil være på.

– Vil det være mulig å unngå kutt for å oppnå de økonomiske målene?

– Er det ønskelig å drive uten kutt? Kan man drive rimeligere må det være aktuelt for enhver organisasjon å gjøre det. I tillegg ville det vært veldig spesielt om Mediehuset Nettavisen ikke skulle se på kostnadssiden når vår eier TV 2 gjør det samme, forklarer Stavrum.

Journalistklubben i Nettavisen på sin side mener kutt bør unngås.

– Klubben går sterkt imot oppsigelser og forventer at ledelsen tar våre argumenter på alvor. Skal vi opprettholde kvaliteten på det gode produktet Nettavisen er, må vi sørge for at kompetansen beholdes, sier klubbleder Sjur Kvamme til Journalisten.

Overskudd?

På tross av en dårlig start på året, har styret i mediehuset ambisjoner om overskudd allerede fra juli, som følge av tiltakene som nå iverksettes.

Under Nordiske Mediedager i Bergen forklarte A-pressens konsernsjef Even Nordstrøm at Mediehuset Nettavisen måtte inn i et kostnadsprogram.

Stavrum bekrefter overfor Journalisten at mediehuset har som plan å klare overskudd allerede i juli.

– Vi skal ikke gjøre noe som går ut over kvaliteten på produktet, verken på trafikk og innhold. Vi er jo ikke de eneste som opplever en svakere vekst i annonsemarkedet, og da er det naturlig at man ser på kostnadsbudsjettet. Vi har en klar målsetting om å bringe overskudd fra første juli, og det har jeg tro på at vil la seg gjøre, konkluderer Stavrum.

Powered by Labrador CMS