– Integrasjon nødvendig for å overleve
GÖTEBORG (Journalisten): Å integrere alle medieplattformer er nødvendig for å skape en levedyktig avisindustri, sier Berlingske-sjef Lisbeth Knudsen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Kritikken mot den omfattende integrasjonsprosessen i Mecom-eide Berlingske Officin har vært overveldende. Men i et intervju med Journalisten i Göteborg, hvor Berlingskes toppsjef også deltok i en paneldebatt for World Editors Forum (WEF) om integrerte redaksjonsrom, sa Knudsen at dette er den eneste måten å utvikle journalistikken på gitt de ressursene man har til rådighet.
Frigjør Ressurser
– Alle skal kunne jobbe og planlegge til alle medieplattformer innen konsernet. Journalistene får flere krefter til å dekke det som skjer på denne måten. Istedenfor å sende tre journalister fra forskjellige kanaler for å dekke en fotballkamp, vil vi nå ha en som får ut resultatene, en som skriver portrettintervju med målscoreren og en som liveblogger, sier Knudsen for å illustrerere hvordan Berlingske ønsker å utnytte ressursene bedre.
For det er ikke bare papir og nett Knudsen vil integrere, journalister vil også i større grad levere til alle Berlingskes titler, noe som har blitt møtt med store journalistprotester og frykt om at det vil føre til ekstraarbeid. Til dette har Knudsen følgende å si:
Hvert øyepar teller
– Vi har laget en avtale med journalistorganisasjonene om hvordan vi organiserer oss i det vi kaller vertikaler. Jeg tror også mange har innsett at dette er en helt nødvendig utvikling. Journalister i dag er nødt til å venne seg til å måtte kjempe for hvert eneste øyepar.
Berlingske-sjefen sier hun også opplever at mange journalister synes det er spennende å kunne jobbe friere med forskjellige fortellergrep.
På spørsmål om den omfattende integrasjonen også av innhold til så forskjellige titler som den seriøse Berlingske Tidende og tabloiden B.T. ikke vil undergrave Berlingskes konkurransesituasjon ved å gjøre titlene mer like, svarer Knudsen avvisende. Hun forklarer at en merkevaresjef har overoppsyn med hver avis og skal sørge for at avisprofilene ikke glir over i hverandre, selv om de bruker mye av det samme journalistiske innholdet.