Fagpresseprisen til Apollon

Apollon, det populærvitenskapelige magasinet fra Universitetet i Oslo, fikk Fagpresseprisen 2008.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Årets vinner er et blad med mange av de særtrekk som preger fagpressen: En liten, men kunnskapsrik og entusiastisk redaksjon. Et begrenset antall utgivelser – faktisk bare fire i året. Men også en leserskare i vekst, fordi bladet er i stand til å møte manges ønske om interessant og vesentlig lesestoff, oppsummerer juryleder Lasse Gimnes.

Seier for redaktørplakaten

– Vi vil spesielt takke Universitetet i Oslo (UIO) for at vi er regulert under redaktørplakaten. UIO er en av få akademiske utgivelser som opererer under redaktørplakaten. Jeg tror det er viktig å vise samfunnet der ute at det fins mange meninger og innfallsvinkler til samme tema, og med redaktørplakaten i ryggen kan vi vise den faglige debatten noe som gir oss troverdighet, sa Apollons redaktør Trine Nickelsen i takketalen.

Juryen trekker blant annet fram at Apollon er en vinner som driver Fagpressejournalistikk på sitt beste. Magasinet satser på ressurskrevende innhold, men klarer å presentere dette på en forbilledlig og tilgjengelig måte.

– Gode førstesider, sterk bildekvalitet, fin miks, og artikler som holder et journalistisk høyt nivå. Flere av artiklene er blitt internasjonale nyheter, heter det blant annet i begrunnelsen.

Resten av prisene

Journalistprisen gikk til Magasinet Ren Mat. Fotograf Ole Morten Melgård fikk Fotoprisen 2008 for fire reportasjer i Kommunal Rapport. Markedsprisen gikk til Dagfrid Hammersvik, mangeårig leder av Markedsforum i Fagpressen.

Nettprisen gikk til Apéritif. Bladet SNITT fikk årets Designpris, mens Politiforum vant Årets forsidepris. Juryens hederspris gikk til Odd H. Vanebo.

Powered by Labrador CMS