Ingen nedbemanning i Stavanger

Mediehuset Stavanger Aftenblad må stramme inn etter «overforbruk» i første halvår, men foreløpig er det de «lette» utgiftspostene som kuttes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De ansatte i mediehuset må kanskje belage seg på mindre budsjetter for reise og innleid hjelp. Men selv om personalkostnadene bidrar kraftig til økte driftsutgifter, foreligger det ingen planer om å kutte i staben.

Flere nettansatte

I konsernets halvårsresultater som ble presentert i dag morges går det fram at driftskostnadene i mediebedriften har økt totalt med 13,8 prosent fra 347,8 millioner til 421,1 millioner.

Personalkostnadene økte med 28,6 millioner (16,2 prosent) sammenlignet med 1. halvår 2007 og utgjorde 59,1 prosent av konsernets driftskostnader 1. halvår 2008. Økningen skyldes økt antall ansatte innen konsernets nettaktiviteter, økte

pensjonskostnader og økt lønnsnivå, heter det i selskapets resultatmelding.

Mindre reiser

– Med den kostnadsøkningen vi har sett i første halvår er det klart vi ser på tiltak for å redusere kostnader. Vi har utarbeidet en ny prognose for inneværende år som tar sikte på å hente inn den kostnadsveksten vi har hatt i første halvår, som primært er økning i personalkostnader, sier Sondre Gravir, konstituert finansdirektør i konsernet, til Journalisten.

– Målet er å hente inn overforbruket i første halvår før året er omme, men det er ingen konkrete planer om nedbemanninger. Vi ser på driftskostnader om reiser, vikarbruk og konsulentinnkjøp. Vi hadde to klare forutsetninger da vi satte oss ned og utarbeidet en ny årsprognose: Vi ville ikke gjøre noe som forringet produktene vi levere og det skulle ikke få bemanningskonsekvenser, utdyper han.

Dystre markedsutsikter

Internasjonalt spøker trusselen om nedgang i annonsemarkedet, og Dagens Medier skriver i dag at annonsemarkedet gikk markant ned i sommer. Christian Backe, markedsdirektør i Stavanger Aftenblad, sier at særlig stillings- og eiendomsmarkedet har sviktet i oljehovedstaden.

Hvor realistisk er det å hente inn de økte kostnadene i første halvår i annonsemarkedet vi har nå?

– Det er klart at vi hele tiden vurderer utviklingen. Vi ser jo at veksten avtar noe i annonsemarkedet og må jobbe med å bedre salgsinnsatsen vår for opprettholde eller bedre annonseinntektene. Jeg er ikke udelt optimist for utviklingen på annonsesiden, men tror vi skal være i stand til å møte den, sier Gravir.

Powered by Labrador CMS