Aftenposten mot nye kutt

Aftenposten forbereder seg på hardere tider. Klubben har forståelse for at avisen er nødt til å tjene penger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– I den grad vi skal bli færre, må avisen ha råd til skikkelige sluttpakker, sier klubbleder i Aftenposten, Gunnar Kagge, til Journalisten, etter at det i dag ble klart at avisen forbereder sparetiltak etter dårlige resultater i første halvår.

Ikke skriften på veggen

– Vi hadde begynt å snakke om det, og vi skjønner jo også at vi er nødt til å tjene penger. Dette er ikke skriften på veggen, bare en måte å forberede seg på hardere tider, sier Kagge.

Det er spesielt for Aftenpostens papiravis at inntektene krymper. Overskuddet i Aftenpostens papiravis falt fra 152 millioner kroner til 124 millioner kroner i første halvår 2008. I årets andre kvartal falt annonseinntektene tre prosent og rubrikkannonsene ni prosent. Inntektene fra stillingsannonser falt 11 prosent, eiendom tapte seg åtte prosent. Derimot så Schibsted-eide FINN en inntektsøkning både for eiendom med 29 prosent og stilling med 28 prosent.

Lanserer nye nettsatsinger

– Hvordan føles det at Schibsted-eide FINN tar markedsandeler selskapets flaggskip Aftenposten taper?

– FINN er jo ikke redaksjonelt, de er et helt annet produkt enn oss. Denne konkurransen møter alle tunge rubrikkaviser på nett, og FINN er et ektefødt barn av Aftenposten. For tiden ser vi på hvordan vi kan bygge redaksjonelle produkter rundt disse annonseområdene. Vi har blant annet utlyst en stilling i forbindelse med et nytt jobbsted på nett. I planene vi drøfter med ledelsen ligger også satsing på nye nettsteder på områder vi taper penger, sier Kagge.

Frykter resesjonsspøkelset

Kristin Skogen Lund, administrerende redaktør i Aftenposten, understreker overfor Journalisten at de ennå ikke har utarbeidet et spareprogram og at ingenting er avklart. Hun viser til at utviklingen i annonsemarkedet er svært usikker, men at de nå ser sporene av nedgangstider også i regionene, noe selskaper som Edda, A-pressen og aviser som Stavanger Aftenblad bekrefter.

– Vi ser at resultatene etter første halvår ikke er akseptable og at vi ikke klarer å opprettholde inntektene fra i fjor. Vi klarer ikke i lengden å kompensere dette med korte tiltak. Men akkurat nå er markedet så usikkert at det er vanskelig å bedømme hvor mye vi må gjøre for å møte dette. Dette er noe vi vil ha dannet oss et bedre inntrykk av til Schibsteds kapitalmarkedsdag 12. september, sier hun.

Klubbleder Gunnar Kagge gir uttrykk for en pragmatisk holdning til de bebudede sparetiltakene:

– Det er jo klart at det ikke er hyggelig for Aftenpostens redaksjon å skulle gå gjennom ennå en slik runde, og jeg håper ledelsen tar hensyn til dette. Men de foreløpige signalene vi har fått, tyder på at virkelighetsoppfatningen til ledelsen og klubben ikke er så veldig forskjellig.

Powered by Labrador CMS