Snart får franskmennene E24
Om noen uker rulles E24 ut i Frankrike. Spania følger først til neste år.
Schibsted følger suksessoppskriften fra Sverige og Norge og lanserer E24 i Frankrike i løpet av oktober.
Snart på lufta
I Norge har E24 befestet seg som landets største nettsted for næringslivsnyheter med nesten 600.000 unike brukere. Med stoff- og trafikkutveksling fra sine eiere Aftenposten og VG har nettstedet blitt en suksess.
I Sverige er det Svenska Dagbladet og Aftonbladet som har bidratt til å posisjonere nettstedet. Nå skal 20 Minutes i Frankrike gjøre det samme for E24.fr. I oktober lanseres nettstedet i sitt fjerde land.
– Lanseringsdatoen er ikke satt ennå, men i løpet av et par måneders tid vil vi være på lufta, sier Sverre Munck som styrer Schibsteds internasjonale satsinger.
Kanskje papir
Munck forklarer at ansettelsene til nettstedet er i gang.
– Vi har ansatt de første menneskene. Det er først og fremst journalister vi skal ha. En håndfull av dem, og ikke så mange på teknologi – for det får vi fra andre steder, forteller Munck.
Per Lundsjø som startet opp E24 i Sverige, leder prosjektet. Og kanskje kommer nettstedet også på papir i 20 Minutes.
– Det er mulig, det er ikke hva vi har fokusert på nå. Dessuten er det er opptil 20 Minutes.
Spania må vente
De akutte problemene i spansk økonomi har ført til at Schibsted har innført kostnadsprogrammer i satsingene. Selskapet har gjennomført kutt i bemanningen til 20 Minutos og flere av rubrikkavisene er lagt ned. Bare siden første kvartal har over 160 personer mistet jobbene sine i Schibsteds spanske satellitter.
I juli ble Nettby lansert i Spania og har i skrivende stund 4050 medlemmer.
– Hvordan påvirker situasjonen i Spania en eventuell E24-satsing?
– Situasjonen i Spania påvirker ikke planene våre. E24 har ikke hatt høyeste prioritet i Spania, vi har nettopp lansert Nettby der, og så får vi se hvordan det går, sa konsernsjef Kjell Aamot til Journalisten etter presentasjonen av halvårsresultatet.
Flere land
I juni fortalte Journalisten at E24 er lansert i Nederland under navnet Z24. Her eier Schibsted kun en 20 prosents andel av selskapet.
I Estland er Schibsted tungt inne i mediemarkedet gjennom selskapet Eesti Meedia. Og Munck utelukker ikke at det også vil komme E24-satsing der.
– Markedet er lite, derfor har vi prioritert større marked. E24 bygger på samarbeid med sterke aktører og det har vi jo der, sier han.