Jan Moberg. Foto: Martin Huseby Jensen
Mer penger i Edda
Omsetningen i Edda Media går kraftigst fram blant Mecom-landene.
Edda Medias omsetning var i første halvår på 1.464 milliarder kroner, hvilket plasserer selskapet på tredjeplass i Mecom-systemet bak Nederland og Danmark.
Tøffere høst
– Det har vært et flott halvår. Det er nok på tide å innse at ting vil bli tøffere og ser nå ut som at vi får et brattere annet halvår, sier Jan Moberg, som leder Edda Media.
Omsetningen øker fra samme tid i fjor med ni prosent, viser halvårsrapporten fra Mecom.
Edda er også Mecoms ener på nett. De 60 nettstedene medieselskapet eier står for ni prosent av omsetningen i den norske divisjonen. Dette inkluderer den svenske virksomheten HR North. Innen utgangen av 2009 skal dette økes til ti prosent i alle mediehusene i selskapet.
– Det er målet vårt, så får vi se hva realismen er i det.
Nasjonalt på nett
Edda har lenge hatt ambisjoner på nett, og nå hentes de fram igjen.
– Det begynner å bli gode penger, og betydelige beløp. Vi har fremdeles ambisjon om en nasjonal posisjon, den er ikke slukket – til tross for hva folk har ment.
Driftsmarginen i Edda ble forbedret med 15 prosent. Selskapet hadde det nest beste driftsresultatet før avskrivninger på i overkant av 210 millioner kroner, hvilket er en 10 prosents forbedring år mot år.
– Må vurdere seriøst
Resultat før skatt endte på like over 160 millioner kroner, en forbedring på litt over 20 millioner fra i fjor. Samtidig gikk Mecom med et underskudd på 50 millioner kroner.
– Hvor mye kommer Mecom til å hente ut?
– Det er det årsoppgjørsdisposisjoner som vil avgjøre hvor mye utbytte eierne tar, akkurat som i Orkla. Men vår erfaring er at dette ikke er et stort tema.