– Lokaleiere vil opplagt finne hverandre
A-pressen strutter av kapital og varsler nye tilnærmelser til Edda og Polaris.
A-pressen nærmest bugner av penger, etter nok et sterkt halvårsresultat på 130 milloner etter skatt. Likviditetsreserven er nær fordoblet siden samme tidspunkt i fjor og lyder nå på 683 millioner kroner.
– Vi kommenterer ikke hvilke investeringer som er aktuelle til enhver tid. Vi tar kampen, men det er sterke strukturer i det lokale mediemarkedet. Derfor kommer vi til å se flere allianser. Det er helt nødvendig for å få kraft til å møte konkurransen fra de andre store i Norge, er budskapet fra konsernsjef Even Nordstrøm.
Tilnærming på gang
Under resultatframleggelsen tirsdag formiddag uttalte Nordstrøm at han betrakter Adresseavisen som en bedre partner for Harstad Tidende Gruppen enn Schibsted var, og derfor en skumlere konkurrent for A-pressen.
Andre kilder i A-pressen legger ikke skjul på hva som er på gang, nemlig en tilnærming mellom Edda og A-pressen. Kanskje også i forhold til Polaris.
– Eierne av de lokale mediene i Norge må finne hverandre, for å stå imot store konkurrenter i Norge og utlandet. Dette er opplagt at det kommer til å skje, sier en sentral kilde til Journalisten.
Strammere økonomi
Selv om A-pressen jubler over nok et rekordresultat, er konsernsjefen lett bekymret over at annonseomsetningen i lokalavisene nå er i ferd med å svekkes. Også opplagstrenden er svakt negativ, med unntak av fådagersavisene. Kombinert med kostbare satsinger, ikke minst på nett, fører dette til en mer sårbar økonomi. Nye sparetiltak vil komme utover høsten, men altså ikke i form av ny nedbemanning.
Nordstrøm betegner tiltakene som hverdagsrasjonalisering.
– Det er snakk om at den enkelte bedrift må tilpasse seg situasjonen, og ta seg inn i forhold til det overforbruket vi har sett. Det er ingen dramatikk i dette. De kortsiktige tiltakene kan dreie seg om kutt i sidetall, innkjøpsstopp og muligens stillingsstopp i perioder.
Spår godt årsresultat
Nordstrøm understreker at den mer usikre inntektssituasjonen demonstrerer nødvendigheten av å sluttføre den nedbemanningsprosessen som allerede er igangsatt i konsernet.
– Jeg har stor tro på at vi også kommer til å levere et godt årsresultat. Men det vil bli en utflating, spår Nordstrøm.
A-pressens nettsatinger viser nå en god utvikling, med 40 prosent vekst i antall unike brukere og nesten 90 prosent økning i antall sidevisninger. Nettinntektene endte på 122 millioner kroner i første halvår, opp 5,6 prosent fra første halvår i fjor. Det nye nasjonale nettsamarbeidet mellom A-pressens lokalaviser og Nettavisen har derimot ikke tatt av, sett i forhold til målsettingen.
– Jeg hadde håpet at vi hadde kommet lenger her, ikke minst når det gjelder annonsesalget. Jeg er utålmodig når det gjelder dette samarbeidet, men har godt håp om at vi får det til. Trafikkutviklingen ser positiv ut, sier Nordstrøm.